melayu VS muslim

bismillah





Semalam ke gathering biro kebajikkan bersama ketua biro die yg cool ala-ala abg western hb 1.Tetibe(baca dgn tibe-tibe) si ketua biro menyuruh aku memberikan tazkirah.Dgn penyediaan yang agak kurang dan jahil aku cuba berkongsi apa yang sedang aku fikirkan ketika itu.Segala yang disampaikan pada ketika itu adalah hasil dari pemikiran aku ketika dalam perjalanan pulang ke mmu pada hari sebelumnya.aku menyentoh soal melayu dan muslim dan sebenarnya mmg aku telah memasang niat untuk membicarakan perihal ini di blog ku.Mungkin ada yang tak bersetuju atas pndangan ini dan mungkin ada yang bersetuju.

Bile sebut pasal melayu,akan terbayang?

1.Satu susuk tubuh yang tak tinggi dan yang x rendah,sedap2 jerk badanya
2.Rambut hitam(original melayu),takde kaler2..takde perang2.
3.Hidung x mancung,1/2 cm besar ke kanan dan ke kiri.

mungkin ini yang terbayang secara fizikalnye "melayu" itu.

Cube kite sebut muslim itu bagaimana?

1.Susuk tubuh yang berbagai.Org arab muslim badanya besarrr..org cina muslim badangye kecik sket..kalo org kerdil muslim..orgnye kerdil la ye
2.Rambut macam-macam kaler ade..Kalo org putih rmbutnye perang2 sket..
3.Hidung pon mncung2 kalo mat saleh..tapi kalo org indonesia + melayu muslim..idungnye kembang kempis sket.

perbndingn yg aku buat hnya sbhgian untuk mnunjukkn yg skop melayu nie kecik sgt kalo nk bndingkan ngn muslim..nk bnding ngn islam...sbb tuh nabi x penah perjuangkan bangsa tapi perjuangkan islam..Sempadan bangsa ini dibuat hnya untuk memecahbelahkan org islam jerk..contohnya hari nieh..kite akan merasai terlalu jauh dan janggal untuk bersama-sama pak arab yang satu agama ngn kite sbbnye kite dah dibataskan ngn bangsa..padahal Allah kata dalam quran kita ngn derang satu saudara kot !!

so?...duk lagi perjuangkan melayu dan angkat keris la apa la..bukan aku x setuju tp cm mnde ape yg kowang perjuangkan weh?..nie perjuangkan agama dowh..dalam agama tuh melayu pon ade maa..kowang perjuangkan islam secara x langsung kowang perjuangkan melayu..melayu kan sinonim ngan islam walaupon aku rase bngsa kite nieh la yang islam nya makin dh tak nmpak skarang..hehehe

x salah dowh perjuangkan melayu tapi bukan yg itu utamanya..aku pon melayu pe..walaupon kulit aku sedikit lebih coklatnye..haha..tp bab nie aku nk buat cmne..dh tuhan nk jadikan aku gitu..jom geng,kita ubah mnda kite..jgn duk takot sgt ngn kemunduran melayu sbb kite perlu letakkn diri kite lebih islam dari melayunya..bialah org nk kata melayu mundur tapi kite tnjukkn yang kite org ISLAM melayu yang gah dan hebat..fuiyoooo!..mmg cemerlang la beb~

wallahu a'lam..

8 comments:

Anonymous said...

terlalu byk hanyut dalam menegakkan perkara kecil (Melayu) dan meletakkan perkara besar (ISLAM) ketepi .

mungkin kita (melayu) suka pikir benda kecik2 aje . .hm

Mohd Fakhrurazi Mohd Yusuff said...

mungkin juge..setuju2..=)

buzzy said...

adekah ko dh bace buku Dilema melayu-islam..tulisan ust pahrol?...saje tanye

Mohd Fakhrurazi Mohd Yusuff said...

buzzy:aku belom bace lg..

mnmnur said...

btol2!!
:)

izzahmeor said...

"kite tnjukkn yang kite org ISLAM melayu yang gah dan hebat."

Hebat hebat...
Teruskan menjadi orang HEBAT!!!
:)

wmai said...

video yg xde kaitan sgt tp ade la jugak kaitan.
takkan melayu hilang di dunia =P

http://www.youtube.com/watch?v=69cf13S1QMw

Mohd Fakhrurazi Mohd Yusuff said...

izzah:anda la hebat!

wmai:gle lama x dtg bertndang..org yg dh sombong eh..=)