pen kau dan aku 2

bismillah


kita ade pen.kawan kita juga mempunyai pen.kawan kita berminat dengan pen kita.tetapi dalam masa yang sama kita sudah berjanji kepada kawan kita yang lagi satu untuk memberi pen itu kepadanya.konflik terjadi.pada kawan mana yang mahu kita beri.yang telah diberi janji patut mempunyai hak untuk mendapatkanya.namun begitu tidak memberi bukan bermakna yang kita tak suka pen kawan kita yang seorang lagi itu.kedua dua pen kawan kita itu disukai tetapi mungkin tuhan yang telah membuat pilihan itu.yang mendapat pen kita perlu pndai menjaga pen tersebut dan yang tidak mendapat pen kita perlu tabah dan mencari pen yang lebik bergaya dan cantik.masa masih jauh dan boleh jadi pemilik pen boleh bertukar tangan.yang terbaik hanyalah doa kepada tuhan dipermudahkan segala urusan kerana sebatang pen ini hanyalah sebuah karakter dalam pementasan dunia.

pen kau dan aku

salam

kita ade sebuah pen.kawan kita pon ade sebuah pen.kita nk pen kawan kita tuh supaya pen yg kita miliki sekarang ini mempunyai teman.kita mintak kat kawan kita.ade dua kemungkinan yang akan dihadapi oleh kita.yang pertama,kawan kita kasi pen itu dan yg kedua adalah sebaliknya iaitu kawan kita itu tak memberinya.kalau kemungkinan yang pertama itu terjadi ucapkanlah alhamdulillah dan berdoalah supaya pen kita dan kawan kita terus berpasangan sepanjang hayatnya.tetapi kalau kemungkinan yang kedua itu pula terjadi,maka ucapkanlah alhamdulillah juga kerana boleh jadi tuhan sudah memberitahu bahawa pen kawan kita bukanlah yang terbaik utk menjadi pasangan pen kita.

sekian.

wajah model antarabangsa

bismillah

Menyorot kembali tulisan-tulisan sendiri sebelum ini terasa begitu kelam dan tidak bermaya dengan tiada sebarang gamba.Maka kali ini khas dipertontonkan gambar seorang model kacukkan uganda dan maldive.Semoga tidak muntah dan mual bila manatap.


Zaman sekolah.



Lepas SPM 2005 eh?


First year di Melaka ketika mukhayam bersama zuwairi aiman.


First year di cyber bersama bad dan nizam


Gamba model ini pada tahun 2009



Gambar paling terbaru model tersebut.(berbaju merah)


sekian dipaparkan wajah model antarabangsa bagi sesiapa yang merindui.

lembu

salam

Sudah ke tahun yang 24 aku hidup.Menghirup udara kotor di kota dan nyaman di kampung sudah ku rasa.Melihat perjalanan hidup seorang "syaitan' atau "malaikat" pernah ku tontoni.24 bukanlah sesuatu angka yang jauh sebenarnya.Kajian di negara aku mengatakan penghabis angka ini adalah pada 60 atau lebih sedikit.Ade benarnya.Tetapi ada juga yang sampai ke 100 angkanya.Ini jenis yang jarang dijumpai dan hampir mustahil di alam nyata.Sepanjang dalam menyelusuri angka 24 ini kepekaan otak aku mentafsir juga berbeza.Dahulu hari raya aidil adha atau lebih dikenali sebagai raya korban tidak pernah mempunyai lebih dari maksud "sembelih lembu" pada aku.Pergi ke masjid melihat lembu-lembu menjadi satu acara hiburan bagi aku waktu itu.Ditambah pula acara sembelih leher lembu maka lengkaplah program hiburanya bagi budak sekolah rendah seperti aku.Bermain pula dengan lembu-lembu sebelum disembelih seolah-olah aku lah juara lembu.Siapa yang boleh pergi lebih dekat pada sang lembu maka dialah yang paling berani.Pantang mata melihat lembu yang sedang enak berehat pasti mahu saja diganggu supaya lembu itu agresif tidakkanya.

Begituhla binatang namanya lembu, menjadi korban untuk manusia lebih memahami disebalik peristiwa nabi ibrahim dan ismail a.s.Angka 24 aku kini lebih mendalam mengerti perihal lembu ini.Baru sahaja beberapa bulan yang lepas ade kepala lembu dibawa berarak.Siapa yang membawanya?tidak lain dan tidak bukan manusia yang berotakkan lembu.Ade lagi sekumpulan ramai otak-otak lembu ini yang mampu di kenal pasti.Pergi sahaja ke PWTC seban tahun akan ade perhimpunan beramai-ramai otak-otak ini yang berkorban masa, usia, dan wang untuk bertepuk dan menyanyi mengambil hati si ketua lembu.Menjadi ketua lembu pada lembu-lembu bukan la sesuatu yang mulia kerana lembu itu adalah binatang sahaja tetapi tuhan menyebut yang paling elok dan sempurna ciptaannya hanya saja manusia namanya.Lembu ini tidak mempunyai akal fikiran yang sempurna.Tidak mampu berfikir.Boleh sahaja mendatangkan kecelakaan pada negara.Boleh membunuh pada siapa-siapa sahaja tidak kira warga malaysia ,mongolia atau uganda dan tidak mungkin campur mustahil untuk dibawa ke mahkamah kerana dia hanya se-EKOR lembu sahaja.Mana ada lagi mahkamah didunia yang mendakwa lembu.

Maka kesimpulanya untuk kita menjaga keharmonian negara perlu lah dilaksanakan korban besar-besaran untuk lembu-lembu ini.Bagaimana?kalau lembu yang ade ekor itu perlu dikorbankan hanya pada hari raya aidil adha begitu juga lembu ini,perlu ada masa yang sesuai untuk dikorbankan iaitu pada pemilihan untuk menentukan wakil-wakil di parlimen negara dan dun negeri.Pastikan tiada lembu dan bau-baunya didalam dewan itu kerana boleh menganggu ahli-ahli dewan negara yang lain.


sekian cerita lembu aku pada angka 24

hipokrit

bismillah

Sebuah perumpamaan.Baca dengan teliti dan hati yang terbuka.

Ali si bukan nama sebenar seorang yang susah kehidupanya.Saban hari die ke sekolah yang sejauh 20 kilometer jarak dari rumahnya itu hanya dengan berjalan kaki.Pada suatu hari,entah bagaimana ali mendapat peluang untuk berbasikal ke sekolahnya.Puas ali berfikir untuk membuat keputusan samada mahu menaiki atau tidak basikal itu.Akhirnya ali membuat keputusan untuk teruskan sahaja beralan kaki.Alasanya mudah, dia tidak mahu dikatakan hipokrit menaiki basikal kerana dia memang sudah asal begitu berjalan kaki juga.Dilepaskan sahaja peluang untuk berbasikal ke sekolah yang tentunya akan memberi banyak manfaat kepada.Terus-teruslah ali ke sekolah dengan kaedah lamanya dan tidak maju-maju kehadapan.

Agak mustahil bukan untuk berjumpa dengan sketsa kehidupan begini?Teruskan membaca sketsa dibawah ini pula.Kali ini banyak yang berlaku secara realiti.Konsep yang sama cuma lain caranya.Begini....


Aminah si bukan nama sebenar juga bukanlah seorang manusia yang boleh diketegorikan sebagai seorang muslimah solehah.Pakaian beliau biasa-biasa sahaja semacam org kebiasaanya.Beliau tidak bertudung labuh apetah lagi berniqab bernampakan mata sahaja.Kekadang bajunya ketat dan kekadang longar tetapi selalunya ketat sahaja pakaianya.Pada suatu hari aminah mendapat sedikit ilmu dan kawan-kawanya yang solehah tentang cara pemakaian yang sebenar mengikut ajaran islam.Adapun kawan-kawanya itu tidaklah menyuruh dan memerintahkanya untuk menukar cara berpakaianya cuma memberi satu peringatan umum kepada semua.Aminah pon berfikir secara serius samada mahu menukar cara pemakainya atau tidak.Setelah puas berfikir-fikir, aminah pon mengambil keputusan untuk terus mengekalkan pemakaianya dalam keadaan asal kerana baginya dia tidak mahu dituduh hipokrit hanya kerana berkawan dengan si solehah-solehah ini, die perlu menukar cara pemakaianya.Terus-teruslah aminah berpakaian sebegitu untuk kesekian hidupnya.

kadang-kadang peluang kebaikkan yang secara jelas boleh mendatangkan kebaikkan pada kita kerap sahaja kita lepaskan dengan alasan yang bagi kita cukup kukuh untuk menidakkanya.Maka yang pasti kerugian berpihak pada kita.Jangan sampai bila sudah tiada peluang itu didepan mata baru kita mahu mengatakan yang kita tidak pernah diberi anugerah peluang ini.Fikir-fikirkanlah.



p/s: Kini sedikit berbeza pendapat tentang penangkapan Dr Asri dari apa yang aku tuliskan pada entri lepas.



bismillah

Lewat ini berbagai perkara terjadi.Sem baru yang hanya berusia 1 minggu ini sudah memberikan sebegitu banyak tekanan dan ujian.Kalau dahulu disekolah jika terjadi perkara-perkara tidak best sebegini maka kami akan mengelarkanya "sofa-ul ibtida" yang antara lain membawa maksud "permulaan yang buruk".Bermula tajuk FYP yang direjek diselangi report internship yang masih tidak lengkap dan kereta yang dilanggar lagi, semuanya memberikan tekanan hebat di awal sem ini.



lihat sahaja mereka ini bergembira tanpa tekanan.


Teringat pesan seorang kakak, tekanan semasa stadi hanya sekelumit bila dibandingkan tekanan di tempat kerja.Perlu kuat dan hebat melayan tekanan ini agar diri bersedia menjadi perisai yang kukuh bila menghadapi tekanan yang lebih tinggi.Satu perkara yang menarik bilamana keadaan tertekan menguasai diri,maka diri akan cepat bergantung pada tuhan.Minta bersungguh-sungguh pada tuhan untuk meringankan tekanan ini dan kalau yang lebih hebat itu, sanggup bermunajat bertahajjud di sepertiga malam untuk meminta.Kadang-kadang terasa hipokrit bersama tuhan hanya sekadar pada waktu susah tetapi kadang-kadang terasa elok jika sentiasa didatangi ujian untuk kembali mengigati pada pencipta.Namun yang pasti segalanya ada hikmah tersembunyi.


Membaca berita-berita terkini di saluran alternatif internet kadang-kadang lebih menyerabutkan kepala.Terasa semakin jahaman negara malaysia ini yang seakan-akanya tidak lagi menjadi milik rakyatnya tetapi seperti milik satu kuasa besar yang senang lenang merencanakan seperti apa yang diidamkan.Sekejap-sekejap timbul isu itu dan ini yang nampak seperti sebuah drama terbitan RTM yang sudah maklum rendah ratingya.
Isu menangkap seorang tokoh agama baru-baru ini mendapat reaksi hebat dari media.Bagi aku, aku rase perlu diadakan terlebih dahulu tangkapan-tangkapan yang jelas pasti ajaran sesatnya.Kalau sukar untuk membezakan mana satu ajaran sesat, aku boleh menunjukkanya.Ditempat aku banyak, ajaran sesat yang membenarkan tinggal bersama antara bukan muhrim, bersekedudukan dan melakukan aktiviti seperti pasangan suami isteri itu juga merupakan ajaran sesat yang hebat dan ramai pengikutnya.Ada juga jenis-jenis ajaran sesat yang seperti sudah sebati dalam masyarakat dan mendapat kelulusan untuk disebarkan melalui media masa dan elektronik.Lihat sahaja pakaian ketat yang debomb itu. Ini juga satu ajaran sesat yang tidak pernah diajar oleh nabi ataupun mana-mana imam cuma mungkin ade "imam-imam" tidak bertauliah yang mendapat kelulusan untuk memperlihatkanya di televisyen2 bentuk nyanyian atau lakonan.


Aku rase aku perlu tulis kat sini kepada korang-korang yang membaca untuk kita sama-sama menjadi satu tulang belakang yang hebat untuk negara dan agama tetapi tidak hanya pada bangsa.Ayuh kita membentuk sebuah masyarakat yang bersih dan jelas yang tidak hanya hebat bermain DOTA atau PES tetapi juga hebat bila berbicara dan menganalisa keadaan semasa.Ayuh juga kita menjadi penutup ajaran-ajaran sesat ini.Gunakan apa sahaja cara andai ia tak pernah dihalang oleh agama.


disekiankan dengan sebuah pantun:

Redup wajah cahaya indah,
Terlerai kasih jadi ikatan,
manusia akan berhasil padah,

Andai agama jadi sambilan.


Challo bete.


p/s:Tanpa garam kita tak dapat merasakan manisnya gula.Tanpa tekanan kita tak dapat merasakan manisnya hidup.

update

bismillah


Mari kita lihat apa yang boleh dimanfaatkan pada tulisan kali ini.Mula-mula nk hebah-hebahkan kepada anda terutamanya yang masih intern kalau ade, aku sudah berjaya menghabiskan waktu-waktu kritikal berpraktikal selama 16 minggu sharp!.Alhamdulillah.

Bila habis intern secara tak langsung hubungan dengan gopi pon terputus, so mak aku tak payah nk risau dan pikir yang bukan-bukan lagi kot-kot kena culik atau dirompak oleh mamat gopi tadi.Bila habis intern juga bermakna janggut kembali ke habitat asalnya.Bila habis intern juga bermakna report perlu diselesaikan.Bila habis intern juga bermakna hidup kembali normal dengan tidur selepas subuh dan berjaga hingga ke pagi melayari internet.Bila habis intern juga Facebook sudah tidak seaktif dulu cuma kadang-kadang terbawa perangai lama itu.haha! Dan bila habis intern juga kurang dosa aku mengumpat kompeni bersama rakan sekerja.

Sehingga kini rasenya tulisan ini masih belom bermanfaat.Jadi mari kita tambahkan sedikit manfaat.

Pernah ketika anda memandu memandang lampu jalan?Pernah anda memandu sambil melihat pokok dan bukit di kawasan tepi jalan?Kalau pernah,ape yang anda lihat? confirm-confirm la nmpak lampu jalan,pokok dan bukit-bukit.kah kah kah..
Kali ini tukar sedikit pandangan itu.Cuba ketika memandu anda memandang lampu jalan yang tegak itu.Cuba ketika memandu anda melihat pokok yang menghijau itu.Cuba ketika anda memandu melihat bukit yang gagah itu.Cuba ketika anda memandu sambil melihat kesemua itu dan fikirkan sebentar yang mungkin tiba-tiba sahaja tiang lampu akan patah,pokok akan tumbang dan bukit akan rebah.Cuba tambahkan lagi thrill itu dengan memikirkan jalan terbelah,kesemua kereta terpelosok ke dalam tanah dan anda akan berkondisi terkial-kial, gabra dan cuak.

Di saat itu pula cuba anda fikirkan dosa yang baru sebentar tadi anda lakukan.Dosa yang masih fresh anda lakukan sebelum masuk memandu kereta.Kini dosa itu yang anda akan bawa dan modalkan untuk berjumpa tuhan andai ketika itu kiamat menjelma.

kalau melihat selok belok cerita di atas adalah agak mustahil berlaku.Tukarkan sahaja jalan ceritanya menjadi sebuah kemalangan jalan raya.Dan tambah thrill dengan anda terbunuh dan membawa segala dosa itu.

pengajaran dan pedoman untuk entri kali ini:
1.Bila habes intern jgn lepaskan peluang menyakat mereka yang masih berintern
2.Jangan memandu sambil smsing/calling kerana boleh bawa maut.
3.Sebelum naik kereta jangan buat dosa.Lagi senang takyah buat dosa dari klua matahari smpai padan bulan.
4.Selalu muhasabah diri dengan mengigati mati dan kiamat.
5.Jangan putus asa dengan pengampunan tuhan.

p/s:pertanyaan: kalau kita suka satu blog ni,tp tiap-tiap hari bukak x update-update, ape perlu kita buat?

seronok kan?

bismillah

entri kali ni dgn muka seriesnya aku x galakkan korang baca.Tapi kalo korang nk baca jugak aku x boleh buat apa.Ok,kita mulakan dari sekarang.Tapi sebelum tuh kalau sudah tekad dihati memang mahu membaca korang kene ikut arahan aku yang seterusnya.

Mula-mula aku mahu korang smua pejamkan sebelah mata.Mata yang belah kanan ye kengkawan.Sudah?jgn tipu.Tutup sebelah sahaja,kalau tutup dua-dua macam mana mahu membaca.Jangan jadi lembu ye kengkawan.Teruskan membaca tulisan dibawah ini dgn mata yang tertutup sebelah.

















































































































































ok,sekarang buka semula mata anda yang telah ditutup tadi.Ape perasaan anda?

sekian.

p/s:menyesal bukan membaca entri ini?.Terima kasih kerana membuang masa.Aku dah buang masa buat entri ni,sekarang aku mahu solat subuh.bye-bye.Selamat hari raya.Jemput dtg kerumah aku raya nanti.Insyallah duit raya berbentuk daun palas akan menanti

subuh hari

bismillah


Hari itu rumah bujangku dan khalid dikunjungi oleh sahabat-sahabat tanzim 08/09.Zack,khair,shah dan pjal dtg menziarahi kami dengan tangan kosong.Mereka-mereka ini hanya membawa perut yang kosong dan mengimpikan aku dan khalid akan memenuhkan perut mereka.Tetapi jangkaan mereka meleset kerana dapur kami memang sudah lama tak berasap,yang tinggal hanya tong gas yang telah dicabut hosnya, telur yang sudah hampir beberapa bulan tidak digunakan,meggi perisa ayam yang sudah expired dan bawang-bawang yang sudah hampir tumbuh daunya.

Sehabisnya kami semua decide untuk ke mapley berdekatan untuk mengisi perut.Niat dihati hendak belanja semua yang dtg,tapi bila bukak dompet tgk-tgk ade 5 ringgit.Semasa balik kerja petang sebelum itu,memang aku tggalkan duit ngam-ngam untuk beli tiket komuter untuk keesokannya yang berharga 3.60 sen.Jadinya aku diamkan sahaja niat tuh dan dengan harapan derang yang berniat untuk belanja aku.haha.
Hampir ke jam 1 pagi lebey aku rase baru kami selesai makan.Masanya untuk balik.Zack dan khair akan terus balik ke cyber manakala si pjal dan shah pula akan bermalam dirumah bujang aku dan khalid.Ketika mahu balik tetibe si mamat zack dtg kat aku sambil menghulurkan wang rm 10 kat aku.Katanya die tak ingat apa tapi dia rasa macam ade hutang dan dah lama nk bayar kat aku.Bila aku menolak dia tetap nak kasi,so aku pon meneriama sahaja.Lagipun memang dalam dompet aku sekarang cukup-cukup ade 3 ringgit dan syiling sket untuk tambang komuter esok.

Keesokan paginya,dengan muka yang mengantuk tahap dewa aku bangun jam 5.30 pagi dan bersiap terus ke stesen komuter di subang.Selalunya train paling awal sampai jam 6.15 pagi.Seperti biasa aku ke kaunter tiket automatik disebabkan kaunter manual belum ade penjaganya.Tangan terus menekan butang "kl sentral" seterusnya "pergi balik" dan masukkan duit sebnyak rm 3.60 sen.Setelah aku yakin duit sebanyak 3.60 sen dimasukkan,aku menuggu tiket keluar.Tunggu punya tunggu tak keluar tiketnya tapi skrin di mesin menunjukkan aku perlu memasukkan rm 1.00 ringgit lagi.Aku yang mamai ketika itu terus memasukkan seringgit lagi walaupun aku yakin aku sudah memasukkan duit yang cukup untuk ke kl sentral.
Selang beberapa ketika, tiket pon keluar.Sekali aku tengok bukan tiket pergi balik ke kl sentral tapi ke klang.Aku yang tengah mengantuk terus segar bugar.Kelam kabut aku,nk pegi kl sentral macam mana kalo dah tiket ke klang.Nampak sgt aku tersalah tekan butang kl sentral td gara-gara tak cukup tidor.Duit dah takde nieh,nak cucuk ATM memang tak bukak lagi dan x sempat nk carik ATM tgh-tgh pagi nie.Alih-alih teringat duit rm 10 yang diberi oleh zack malam sebelumnya itu.Alhamdulillah segalanya dipermudahkan pada pagi itu.

Moral of the story.

Cerita ini ringkas dan sekali pandang seperti tiada apa yang best untuk dikongsi.Tetapi sebenarnya sebelum aku ke stesen komuter pada pagi itu,sumpah tak tipu aku ade terfikir mungkin ade hikmah allah beri duit rm 10 kepada aku malam td melalui zack sbb mamat zack ni tetibe bg duit,ntah bila die hutang aku pon x sure,aku yg bnyak utang die ade la.Bila sampai kepada masalah yang aku hadapi pagi itu rase macam nak menjerit ucap terima kasih kuat-kuat kat Allah bagi penyelesaian yang aku x nmpak sebelum itu.Benarlah disetiap perkara yang berlaku ade hikmahnya cuma kita perlu bersabar untuk melihat dimana perancangan indahnya kerana Allah itu sebaik-baik perancangan.
Marilah kita sama muhasabah diri untuk sentiasa bersangka baik dalam setiap ujian perit yang allah sediakan kerana semuanya pasti ade hikmah yang begitu indah tersembunyi disebaliknya.

challow bete!

wallahu a'lam

Ramadhan

bismillah

Ramadhan versi budak sek rendah belom baligh.

Masih teringat lagi ketika umur masih setahun jagung dan hingus masih meleleh.Di paksa dan terpaksa berpuasa kerana mak dan ayah memaksa.Di tambah pula dengan umpanan satu ringgit sehari jika berpuasa penuh membuatkan aku mampu menahan puasa.Tapi sekadar berpuasa olok-olok petangnya naik pokok.Dahulu di hadapan rumah aku ada sebatang pokok jambu air.Memang sedap dengan warna jambu airnya yang merah, rasanya yang manis pasti confirm membuatkan budak hingusan seperti aku ketika itu tergoncang imanya.Dalam diam ketika semua adik beradikku menonoton tv,pada petang itu aku panjat pokok jambu air dan terus menjamah beberapa bijik jambu dengan lahap dan di iringi doa makan sedangkan ketika itu hanya tinggal kurang sejam sahaja lagi waktu berbuka puasa.
Ini pengalaman aku berpuasa ketika kecil.Duit upah berpuasa 30 ringgit tetap dapat kerana meyangka aku genap sebulan berpuasa padahal.....

Ramadhan versi budak sek men yang agak matang

Pengalaman berpuasa di sek mmg satu perkara yang tak dapat dilupakan.Kali ini berpuasa tidak lagi kerana dipaksa oleh ibu dan bapa atau guru-guru.Tetapi ade sedikit kesedaran dan persekitaran yang soleh di sekolah dahulu juga memainkan peranan.Teringat satu peristiwa ketika menjadi student mahad di sekolah itu,menjadi satu kebiasaan bagi budak lelaki untuk bermain mercun.Mercun dan budak lelaki tidak dapat dipisahkan umpama baju ketat dan rambut perang.Menjadi satu kesalahan bermain mercun di sekolah lebih-lebih lagi bagi student mahad tahfiz yang dipandang hebat dan suci.

Otak jahat mula berputar memikirkan bagaimana untuk meletupkan mercun bola yang kuat bunyinya tanpa sesiapa pon sedar si pembakarnya.Master mind oleh sahabatku ridhwan mahmod a.k.a towkey mencadangkan agar mercun tersebut dibakar ketika semua student sedang bertarawikh.Masalah pula timbul bagaimana kami mahu skip tarawikh sedangkan ada antara kami yang kene jadi bilal dan iman.Sekali lagi idea bernas dan diluar kemampuan manusia berfikir dihasilkan.Mercun bola tadi di gamkan bersama ubat nyamuk yang telah dipendekkan.

Secara teorinya,bila mana ubat nyamuk itu semakin terbakar dan menghampiri sumbu mercun bola tadi akan terhasil la bunyi yang mengagaumkan.
Setelah semua rekacipta sudah terhasil,para perangcang menanti bunyi mercun tersebut.Pastinya terawikh kami pada hari itu tidak khusyu' kerana menantikan bunyi mercun.Hasilnya,alhamdulillah..misi berjaya,bunyi yang terhasil cukup kuat sehingga membawa muallimah ummi untuk mencari siapa pembakarnya.Namun sehingga kini rahsia itu masih tersimpan kecuali kalau muallimah membaca blog ana ini.Maafkan kami muallimah.

Ramadhan versi budak university.

Berpuasa sebagai seorang student memberikan pengalaman yang agak berbeza.Kalau sebelum ini bersahur ketika waktu subuh hanya tinggal 30 minit lagi untuk tiba tetapi ketika ini seawal jam 4 pagi sudah bergerak ke maley di dengkil.Ketika student ini juga malam-malam ramadhan hidup dengan burung-burng hantu jadian yang tidak tidur takot-takot terlepas sahur.Berbuka di masjid bagi mengurangkan budget harian dan sekali sekala berjalan ke bazar putrajaya untuk membeli juadah berbuka.Ketika zaman ini kurang rasenya bermain mercun bahkan mengutuk lagi sesiapa yang membuat bising bermain mercun di hostel.
Kesian bagi yang kuat melatah,abas semua carutan terkeluar bila bunyi kuat terhasil secara tiba-tiba dari mercun itu.Tak fasal-fasal kurang pahala puasa.Bila berpuasa di zaman university ini,sudah mampu untuk menilai kekuatan diri sendiri.Tiada lagi paksaan untuk berpuasa seperti zaman sekolah rendah dan tiada lagi paksaan bertarawikh seperti zaman sekolah menengah.Segalanya terpulang pada kekuatan iman.

Moral of the entry.

Satu perkara yang sepatutnya menjadi titik perubahan bagi manusia ialah bilamana umur sudah semakin meningkat maka akal pemikiran juga harus sejajar dengan itu.Pemikiran bagi budak university sepatutnya sudah lebih maju menjangkau pemikiran budak hingusan sekolah rendah.Ketika ini kalau aku masih lagi memanjat pokok jambu air mencuri-curi buka puasa dan mengharapkan upah berpuasa akan kelihatan sangat cetek dan dogol sekali pemikiran itu.
Jika sekirangya diberitahu kepada budak tadika yang membuka aurat itu haram dan tidak langsung menghormati bulan ramadhan mungkin budak tadika itu buat bodo dan tak amek pot.Tapi kalau telah diberitahu kepada budak university yang pakaian sendat bagai baju budak darjah enam itu tidak sepatutnya dipakai pada bulan ramadhan dan berpacaran berpegang tangan antara bukan muhrim itu haram walaupon untuk ke tarawikh,sepatutnya pemikiran kita ketika itu sudah dapat memikirkan dgn waras tentang adanya nanti neraka dan azab yang menanti untuk membalasnya.Jangan pula pemikiran kita seperti budak tadika yang buat taktau dan terus tersengih .Itu sengal namanya.
semoga ramadhan kali ini memberi bnyak manfaat bagi kita

wallahu a'alam.
Ramadhan kareem!

hari ini dan esok ....

salam

Bahagian pertama

Kebelakangan ini banyak terdapat berita-berita kematian tokoh-tokoh terkenal tanah air.Kematian mereka ini sedikit sebanyak memberi peringatan kepada kita yang masih hidup.Beruntunglah bagi mereka yang menemui tuhan mereka dalam keadaan cukup sempurna amal dan ibadahnya.Bagi kita yang masih mampu mencelikkan mata dan bernafas ini ,perlu mengambil iktibar seserius mungkin perihal perkara ini.Kematian memang tidak mampu sesiapapun menghalangnya.

Jika hari ini kita mampu untuk bernafas dan melihat, tiada siapa dapat menjangkakan esoknya akan tetap sama.
Jika hari ini mampu untuk berjalan dan bertegur sapa bersama teman, esok hari tidak pasti akan berlaku rutin yang sama.
Jika hari ini mampu menikmati makanan enak, esok hari tidak siapa dapat memastikan mulut ini tetap dapat menjalankan fungsinya.
Jika hari ini masih mampu bergelak ketawa, esok hari mungkin mungkar dan nangkir menyoal dengan penuh bengisnya.
Jika hari ini selesa di rumah dan kediaman, esok hari mungkin ruangan tanah sempit menjadi tempat semadi kita.
Jika semua yang berlaku hari ini tidak pasti esok tetap sama jalan rutinya.

Bersama kita bermuhasabah diri tentang apa yang mahu kita bawa ke alam kubur sana.Amal ibadat yang menunjuk-nunjuk?..Duit infak di masjid yang sekali seminggu didermakan?Puasa yang sekadar menahan lapar dan dahaga?Aurat yang menjadi tatapan manusia?Bentuk badan yang dilapisi baju sendat?Mata yang melihat maksiat?Kaki yang melangkah ke kelab-kelab malam?Telinga yang mendengar umpatan?Mulut yang kuat mencarut?
Nikmat mana yang digunakan sebaik-baiknya?..kepada diri sendiri segalanya ditujukan.

Bahagian dua.

Ramadhan bakal menjelma.Seperti biasa akan kelihatan perkara-perkara lazim yang akan kita lakukan bersama bila tibanya ramadhan nanti.

1. 10 malam pertama semangat.Pergi tarawikh full dan tilawah quran satu juz penuh.Tiba di pertengahan masjid akan berkurangan jemaah dan quran akan kembali berhabuk.
2. Di awalan ramadhan semua perkara tidak elok akan dijauhi, si balak akan menasihati si awek supaya memakai pakaian yang elok dan "besar-besar".Di akhirnya ramadhan si awek membonceng si balak ke bazar ramadhan.
3. Awal malam ramadhan bersemangat melakukan tilawah bersama teman.Tiba di pertengahan layan muvie bersama member sampai terawikh pon tertinggal.
4. Awal ramadhan semangat sampai tahajud tiap-tiap malam .Sampai di sepuluh malam terakhir lepak mapley sampai tahajud pon kemana.

dan selanjutnya.kongsikan bersama di sini.=)

p/s:entri kali ini benar-benar ditujukan pada penulis.Harap maklum.

menarik 2

bismillah


10.30 waktu malaysia menandakan waktu cabut sudah sampai.Terkocoh-kocoh menukar pakaian dan terus laju menuju ke KL sentral yang hanya terletak betul-betul dihadapan hotel XXXX tempat aku berkerja.
Suasana didalam komuter pada hari itu tiada banyak bezanya seperti hari-hari sebelumnya.Pada waktu ini banyak kerusi-kerusi kosong yang boleh diduduki dan seperti biasa aku mengambil tempat duduk di barisan belakang pada gerabak yang terakhir sekali.Sudah menjadi kebiasaan student suka duduk di barisan belakang.Haha!

"Stesen subang jaya...subang jaya.." kedengaran suara konduktor train yang bertugas.

Lebih kurang jam 11.45 malam aku akan tiba di stesen subang dan seperti biasa akan disambut oleh gopi si penyambut tetamu tetapku.haha!

"bro!...nah amek nieh" Gopi menegurku smbil menghulurkan sebotol coca cola.

"Eh, tak payah lah..ko minum la " Tolakku lembut ala-ala manja gitu.

"Ambil lah, ni aku ade jugak nie.." Pelawa gopi sekali lagi.

"ok..terima kasih eh gopi " Balasku.

"Hah, ape cerita perempuan hari tu? " Soalku.

Sebenarnya perbualan rancak kali pertama aku bersama gopi harituh ade merangkumi pengakuan gopi yang sedang mengusha seorang gadis.Katanya , gadis itu berkerja sebagai trainee disebuah pusat membeli belah tak jauh dari stesen komuter subang.Tapi seperti biasa gopi tak berani untuk berkenalan dengan gadis tersebut tetapi menyuruh seorang auntie yang juga rakan sekerjanya untuk pergi merisik gitu.

"Ah, tak payah la.Malas aku nak sembang pasal pompuan tuh!" jawab gopi pantas.

"Aku rasa dia dah ade boifren la, die budak degree mesti nk pandang orang punya.Aku bet la, die mesti ade boifren masa belajar dulu jugak" jelas gopi lagi.

"haha!, oke2..hari nie kita tak payah cerita sedih-sedih, kite cerita hepi-hepi" Pujukku.

"hahaha, ko kerja macam mana ha?, cerita la sikit ko kerja apa kat hotel tuh " Soal gopi.

"Erm, aku kerja jaga internet jerk..Internet suport." Jawabku

"Ko pandai la eh internet ,tu org yang chatting-chatting tuh macam mana tu " Soal gopi lagi.

"Tade la pandai mana, sikit-sikit jer.Chatting-chatting tuh ada banyak jenis.Aku selalu chatting guma Ym jer,kalo nk guna fesbuk pon boleh.Ade orang guna website chatting, ah macam-macam jenis la ade "Terangku panjang.

"Aku nak mintak tolong ko ajar aku chatting boleh?kalo ko ajar aku chatting, aku takde la boring sgt macam nieh.Sekarang ni, aku tak de keseronokkan dan sunyi..macam aku cerita kat harituh..ko pon tau kan.ni aku kalo balik umah, mandi-mandi lepas tu main PS pastu tidur..esok bagun pg pg kerja lepastu balik kerja buat benda yang sama.."Pinta gopi.

Ketika ini otakku benar-benar terfikir betapa boring dan buhsanya hidup seorang mamat depan aku nieh.Ada masalah taktau nak mengadu kat sape,nak mengadu kat tuhan dah tak percaya pulak.Ada masa pulak taktau nak buat ape,nak main tenet tak pandai guna.
Kekadang kita sebagai muslim kene bnyak bersyukur walaupon kekadang kite sekadar mencari tuhan hanya diwaktu susah tetapi paling kurang kita tahu pada siapa dan kuasa mana yg selayaknya untuk kite berharap dan mengadu.Walaupun juga kekadang org yang mengaku islam itu tidak pernah menunaikan sembahyang,puasa dan melakukan maksiat tetapi bilamana ditimpa satu kesusahan atau musibah pasti akan kembali berharap pada kuasa Allah.Ini adelah nikmat islam itu sendiri sebenarnya dan akan bertambah cantik kalau dapat merasai kemanisan nikmat iman itu.

Alhamdulillah ya allah,engkau lahirkan aku dalam keadaan islam dan menemui engkau sebagai tuhan dan penciptaku.Jangan sesekali ya Allah engkau pesongkan hatiku dari terus sujud memperhambakan diri pada mu Allah.

"hahaha,boleh jer..tapi kene ade pc la..laptop ke...or kita pg CC" jawabku.

"hurm..aku memang nak beli laptop satu pasal hari tuh akak kedai kat stesen ni kata die ade wireless connection.Boleh je kalo nak guna connection die..Tapi taktau lagi la nak beli bile..haha"Jelas gopi.

Kaya betul mamat gopi nieh, aku nak beli laptop pon mencanak-canak cari duit.Mengemis kat mak bapak mintak sponsor.haha..(saat aku menulis entri nie aku dah sambar sebijik laptop)

" Macam ni, kau duduk klang kan?kite jumpa kat CC kat centre point hari ahad nie dalam pukul 5 petang cmtuh lepas ko abes keja.Kau kene ajar aku main chatting nie betul-betul.Kite duduk dalam 3 jam cukup la kot untuk kau ajar aku." Cadang gopi.

"Erm..boleh kot,buat masa ni aku x de plan apa-apa lagi tapi nie ko amek no aku nieh , 013-XXX .Miskol aku..kang kalo ade papehal senang aku inform ko balik "Kataku

"Oke2..Nanti apa-apa hal aku sms ko,tapi buat masa ni aku memang free la..erm,ok la kite jmpa ahad nanti, ko pon kerja esok kan?kesian pulak" Jelas gopi.

"orite-orite,papehal ko sms la aku..jumpa lagi" Balasku.

Enjin iswara putih BGE 1001 dihidupkan dan meluncur laju menghala ke rumah sewaku.Sudah terbayang tilam dan bantal dan ZZzzzzZZzz..


Moral of the entri.

1.Gali sendiri dan kongsikan bersama kami ..=)


p/s:Hari ahad yang dijanjikan gagal menemukan kami kerana kata gopi dia banyak perkara yang perlu diselesaikan.
p/s:Kekadang aku rase mcm menulis kisah cinta pulak..hahaha
bismillah


"netnot..netnot..tungkalak kalak..jiung..jiung" (bunyi deringan henset menandakan ada panggilan masuk)

"hello,assalamualaikum..." aku menjawab panggilan talifon

"hello,bang tengah tido ke? "kedengaran suara emakku

"a'ah.." jawabku ringkas.

Lewat tidur malam tadi membuatkan aku endah tak endah untuk menjawab panggilan talifon tersebut walaupun jam sebenarnya sudah menunjukkan jam 10.oo minit pagi.Kerja shift petang pada hari ini membuatkan aku mengunakan sepenuh-penuhnya masa pada pagi itu untuk tidur.Tidurku bukan sebarang tidur, tapi tidur untuk mengumpul tenaga untuk berkerja.haha!

Tepat jam 12 tgh hari aku bangun menyiapkan diri untuk ke kerja walaupun shift hanya bermula tepat jam 3 petang.Aku perlu bertolak awal untuk mengejar train dan memastikan solat zohor terlebih dahulu di KL sentral sebelum masuk shift.

" assalamualaikum mak,nak tanya ayah ade nk dtg puchong tak?..ingat nak mintak hantarkan blazer,ade kawan nk pinjam.Terlupa nk bawak sama semalam" tuturku ketika menghubungi ibuku semula.

"wsalam,tak sure la abang,ayah tak balik lagi tuh takot-takot die penat pulak.." jawab ibuku

"hurm..takpe la,nanti mak inform balik la ye..sbb ingat kalau ayah dtg boleh tuka kereta sekali." balasku kembali

Keretaku masuk bengkel untuk di overhaul.Kata mekanik ditempat tersebut,kereta kalo dah sampai masa memang kene overhaul,dah tua.Alasan mekanik paling kurang telah melepaskan aku untuk rase bersalah atas kerosakkan kereta itu.

"owh..ok,nanti mak cakap ngan ayah..bang,mak tnya nieh.." tutur ibuku pula.

"pe dia? " soalku

" nie,mak ade baca blog abang pasal orang india yang abg jumpa tuh,abang jaga-jaga tau mak risau die tuh baik-baik ngan abang nantikan die rompak ke bunuh ke ape ke.Mana tau die ade jampi-jampi abang pulak nanti.." ibuku menzahirkan kerisauan die.

"hahahaha, tade lah mak..ade plak pikir macam tuh..die ok la..die org baik " jawabku.

"mak baca sampai dating berjam-jam, risau pulak..abang tau jaga diri kan "balas ibuku

"hahaha..adoilaa, jangan risau la..insyallah tade pape" jawabku pula

Kekhuatiran emakku sebentar tadi membuat aku berfikir banyak.Bukan berfikir tentang gopi tapi tentang betapa prihatinya seorang ibu mengenai anak-anaknya.Hal sebegini kecil pon die akan berfikir dengan begitu teliti.Itulah realiti seorang ibu.
Terbukti!kasih sayang seorang ibu memang tiada lawannya tp aku teringat kata-kata speaker ESQ satu ketika dahulu.

"kasih sayang Allah itu melebihi kasih sayang seorang ibu"

Bagi kite sukar bukan untuk mengakuinya dengan perasaan walaupun mulut petah berkata dan tangan bijak menulis perihal ini.Tapi ituhla hakikatnya cuma kita perlu bukan sekadar mengakui tapi juga merasai kasih sayang Allah.

Seperkara lagi yang membuatkan aku terfikir, Mak aku baca blog aku???..omg!!..kepada puan zahariah yang mungkin juga akan membaca tulisan ini.Ketahuilah yang anakmu ini sangat sayang padamu dan anakmu ini tidak jahat..haha! (mak aku selalu kata aku rock!..haha)

moral of the entri.

-korang cari la sendiri atau kongsikan bersama di ruangan komen!

p/s: mak,kalo nk komen..komen la..haha..=p
p/s: cerita gopi akan disambung tak lama lagi.

menarik

bismillah


Hari itu hari selasa.Jam menunjukkan pukul 10.30 malam.Inilah waktu-waktu yang aku nantikan ketika shift malam.Jam 10.30 bermakna time untuk aku cabut.Train last pukul 11.01 malam ke subang.Aku terpaksa keluar 30 minit lebih awal untuk memastikan tidak ketinggalan train yang terakhir itu.
Didalam train tidak bnyak yang difikirkan.Sekejap-sekejap mata akan terlelap menahan kepenatan tetapi masih didalam keadaan separa sedar kerana takut-takut terlepas stesen pula.Petugas train kadangkala tidak memaklumkan stesen-stesen yang telah tiba memerlukan untuk aku fokus terhadap situasi semasa.Ketika inilah kepakaran tidur-tidur ayam diaktifkan.Train akan tiba di stesen subang jaya kira-kira 11.30 mlm dan selalunya ketibaan aku akan disambut oleh seorang penjaga parking berketurunan india yang bertugas di sana.

"Bang dah bayar belum tiket" soal petugas itu.

itu soalan biasa yang akan ditanya oleh si mamat nieh.Seperti biasa juga aku selalunya sudah bersedia untuk menjawab pertanyaan itu dengan jawapan yang juga biasa diberikan.

"sudah" balasku ringkas.

"auntie kasi tiket kuning ke putih bang?" soalnya lagi

secara langsung otakku cuba refresh peristiwa pembeliaan tiket jam 1.00 ptg tadi ketika aku membuat pembayaran.Pembayaran akan dilakukan di kaunter tiket dan selalunya akan dijaga oleh seorang auntie yang juga berketurunan india.

"tiket kuning.." jawabku ringkas.

Aku terus berlalu ke kereta iswara BGE 1001 yang menjadi aset berhargaku.Kelihatan juga mamat tadi terus menaiki motor EX5 ke kenderaan lain untuk bertnya soalan yang sama.
Enjin kereta dihidupkan.Dengan lafaz bismillah gear dimasukkan.Tipu jer,kereta aku auto.Pedal minyak ditekan.Tak sampai 5 meter,mamat tuh datang balik dan berhenti di sisi keretaku.

"Bang nak tnya siket la,abang keja apa?"soalnya.

"ooh,sy praktikal je..kerja kat hotel XXXX sebagai XXX" jawabku biasa

Enjin kereta masih dihidupkan dan tingkap dibuka.Badan penat dan mengharapkan untuk mendapat rehat secukupnya.2-3 hari ini tidak dapat tidur yang sempurna.Setiap kali kepala landing diatas bantal terlalu banyak perkara dan imaginasi yang dimainkan.Kadang-kadang jam 3-4 pagi baru dapat melelapkan mata.

"saya sebenarnya ada masalah la" sambungnya dengan tiba-tiba.

Pulak,takkan sampai ke sini aku jadi kaunselor kot.Teringat kembali kisah beberapa individu di MMU yang sering meminta nasihat dan pandangan soal masalah mereka.Walaupun sebenarnya mereka-mereka ini mengetahui yang aku tidak mungkin dapat menyelesaikan masalah mereka tapi apa yang diperlukan ialah teman berbual dan meluahkan bebanan yang dipikul.Ianya merupakan satu kelebihan bagi orang-orang ini yang aku tidak miliki.Mungkin sudah menjadi rezeki mereka berjumpa aku yang brutal ini.

"oh,apa masalah awak?" soalku pula.

"Saya rasa sunyi,saya rasa hidup saya macam tak bererti..kosong.." balasnya.

"erk.."balasku.

"matikan enjin kereta dulu,abang nk balik awal ke nieh? "soalnya risau.

Ikutkan hati memang nak balik,sudah terbayang keenakkan khalid tidur.Ikutkan badan sudah terbayang tilam.Ikutkan mata sudah terbayang bantal.Bila difikir-fikir layan la sekejap mamat ni,bukan selalu aku bersembang dengan seseorang yang lain peganganya.Enjin kereta dimatikan.Aku keluar duduk diatas bahagian depan kereta.

Mamat tadi terus bercerita mengenai dirinya.Anak sulung dari 3 orang adik beradik.Memiliki sebuah kereta Myvi yang sudah di "renovate" menjadi gempak dan hebat.Juga memiliki 2 buah rumah dan saving 5 angka.Terasa pelik juga mengenai niatnya menceritakan semua perihal ini.

"saya ni bang sunyi,tak rase hepi hidup.Buat semua benda x boleh nak concentrate" luahnya lagi.

"ko sunyi sebab pe?cuba ko cerita betul2.Ko x kawen lagi ke? " soalku lagi.

"haa,ituhla problem saya,saya takde bini.Awek pon x de.Tiap2 hari saya jaga parking tgk couple-couple yang lalu lalang,pilu hati saya" sambungnya

Mendengar ceritanya membuatkan aku terpikir sendiri.Aku pon x de awek,camne la aku advice mamat nieh.Benar,ini bukan kali pertama masalah sebegini aku dengar tapi selalunya bila masalah yang seumpama ini aku dengar dari kawan-kawan seagamaku mudah untuk aku bahaskan.Memperkatakan ttg jodoh dan takdir yang ALLAH tentukan.Tapi kalo bantai cakap kat mamat nieh,mati die nk paham.

"Masalah saya,saya x boleh nak bercakap dengan perempuan.Saya hodoh dan tak cantik.Adik-adik saya semua putih,hendsome,cantik.Diorang ikut muka mak saya.Mak saya mmg cantik tapi bapa saya gelap dan x handsome.Saya ikut muka ayah saya.Saya selalu marah mak saya kenapa lahirkan begini." ujarnya panjang.

"kau tak boleh salahkan mak kau.Ini dah takdir tuhan bagi ko macam nie.Lagipon aku tengok kau takde la buruk sangat.Handsome lagi la dari aku" balasku cuba mengambil hati.

Tergelak mamat tuh bile aku jawab begitu.Dia mengatakan yang aku lagi handsome dan putih.Berbunga jugak la hati aku.Ye la first time dalam hidup org kata aku putih.Mak aku pon kata aku hitam.haha!

"Mak saya selalu suruh saya sembahyang dekat tuhan,tapi saya sudah malas.Buat apa mahu sembahyang?dia x pernah kasi apa saya minta.Dia jadikan saya x cantik" ujarnya.

"kau tak boleh salahkan tuhan,mende yang dah jadi kite tak boleh nak menyesal dah.Apa yang ko boleh buat ialah ko kene usaha mencari org yang ko suka.Jadi x jadi biar takdir yang menentukan" sambungku

"Masalahnya saya sangat segan ooo,abg tnya la auntie yang jaga tiket tuh,die tahu macam mana seganya saya" ujarnya lagi.

"Habes tuh macam mana nak buat kalo ko segan? "soalku

"tak tahula bang,kalau abang nak tahu,untuk muka saya ni,saya habiskan 600 ringgit setiap bulan untuk jadikan putih.Sekarang nie pon abg tgk saya sudah kurus,dulu berat saya 87 kg ooo,kalo abang tak percaya sini saya tunjuk IC saya.Ada sekali tuh polis tengok pon x percaya,die suruh saya tuka buat IC baru" ceritanya lagi.

Die mengeluarkan IC nye untuk ditunjukkan pada aku dengan bersungguh-sungguh.Bercahayakan lampu jalan aku melihat pada bukti itu.Benar,lain sungguh wajah pada IC itu dengan yang ada dihadapan aku sekarang.
Selepas itu kami bersambung cerita mengenai dirinya.Sekali sekala aku selitkan cerita mengenai diriku yang juga hampir sama nasibnya,tidak pernah bercinta seumur hidup.Cumanya mungkin aku sahaja yang tidak pernah mencarinya dahulu.Bagiku bercinta biarlah sekali dan berkekalan.Bercinta juga biarlah kena pada caranya dan orangnya.Biarlah bila sudah pasti bergelar isteri,si isteri akan merasakan cinta yang fresh dari suaminya.Itu janji pada diriku.Semoga Allah memakbulkan.

Hampir sejam lebih lama aku bersembang dengan gopi.Mungkin setelah dia melihat raut wajahku yang agak kepenatan,die mengizinkan aku untuk pulang.Tapi aku yakin perbualan ini bukan terhenti setakat ini sahaja.Pasti banyak lagi perbualan-perbualan yang lain versinya bersama mamat bernama gopi ini.

Di saat aku menulis ini sebenarnya sudah dua kali aku bertemu gopi.Pada semalam hari iaitu hari rabu gopi sedia menunggu ku dan ........(bersambung ke entri ke versi ke 2)


moral of the entri.

1.Ketika gopi menyalahkan tuhanya,aku mengucapkan syukur pada allah kerana agama yang aku miliki ini.Sebagai muslim,kita tidak di ajar untuk menyalahkan ALLAH atas segala keburukkan yang berlaku pada diri kita.Walhal allah sendiri amat menyayangi kita lebih dari ibu kita.

2.Kite perlu menerima segala ketidaksempurnaan atas diri kita dgn satu sikap yang positive dan memikirkan yang segala kejadian yang tidak diinggini pasti mempunyai hikmahnya.Itu la sikap seorang HAMBA kepada tuhanya.

3.Bercinta tidak semestinya mengikut situasi semasa.Bilamana kita melihat kehebatan cinta dengan berSMS dan berchatting pasti kita akan tertarik tetapi yang perlu sentiasa untuk diingati bercinta itu adalah untuk memiliki dan melengkapi sesama sendiri pada suatu hari yang sudah halal bagi kita dan pasangan kita.Tetapi tidaklah terlalu jumud sampai tidak tahu langsung siapa isterinya,berapa adik beradiknya dan lain-lain.Usaha tetap perlu dilakukan tetapi biarlah dengan cara yang betul dan cantik.

4. challow bete.

wallahu a'lam

blog

bismillah

meh aku nk cite satu mende.cenggini...

::kisah dulu-dulu::

Ade sepasang kekasih yang sedang dilamun cinta.Adepon pasangan kekasih ini adelah lelaki dan perempuan dan bukanla jenis yang songsang hubunganya.Si lelaki adelah seorang yang cool dalam melayari bahtera cinta mereka.Manakala si perempuan tidaklah beberapa cool dan sering kali berfantasi mengenai hubungan mereka.Biasalah,sudah namanya wanita imaginasi jualah yang selalu mengkhayalkan mereka.Si perempuan mempunyai sebuah kereta.Dek kerana cintanya yang teguh dan hangat bak enjin kereta khlalid(bukan nama sebenar) bila enjinya panas,si wanita menampal penuh disekeliling keretanya dengan gamba teman lelakinya itu.Bukan sekadar itu sahaja,habis ayat-ayat cinta dititipkan sekali pada kereta itu.Tidak cukup pada body kereta,nat2 di tayar kereta itu pon habis di hiasnya untuk mengambarkan kesenian dan keghairahan cinta mereka.Adepon menyampah la jiran-jiran rumah sekelilingya melihat teletah si perempuan dan keretanya.Iya laa,org lain pon bercinta juga tapi tiadalah sampai seteruk begini untuk menzahirkanya tambahan pula baru mula bercinta dan berkapel belom lagi sampai ke jinjang pelamin.

Tidak cukup dengan kereta,dirumah wanita tersebut pula kelihatan sebuah bendera besar yang tertera disitu gamba teman lelakinya dibentukkan dengan bentuk "love".Besarnya bendera wanita itu mengalahkan bendera-bendera jiranya yang berbentuk bulan,dacing malah jua roket dan kepala lembu yg sudah kusut masai.Terzahirlah kepenyampahan yang tersangat di hati jiran-jiranya.Bukan kerana cemburu dan jauh sekali jeles walaupun jeles dan cemburu itu sama maksudnye,tetapi menyampah kerana perangai wanita itu yang seperti tidak tahu malu dan tidak mengenal erti kata segan bila memperbesar-besarkan perihal pasanganya.Pon begitu jiran-jiranya tidak mampu untuk berbuat apa-apa kerana tau yang itu adalah menjadi hak wanita tersebut untuk mendecokan apa sahaja hak miliknya.Terus-terus la menyampah jiran-jiranya dek perangai wanita itu yang memang tidak pernah makan nasihat dan degil seperti lembu yang bodoh mengajar beruang kutub berenang..

pandangan anda?


::kisah sekarang::

Mahasiswa wanita yang cerdik pandai belajar disebuah institusi pengajian tinggi.Sama juga mempunyai pasangan kekasihnya yang juga seorang insan bergelar lelaki.Tapi wanita ini memiliki sebuah komputer bukanya sebuah kereta.Biasalah zaman moden komputer lebih berharga dari sebuah kereta.Sebuah kereta tidak boleh membawa anda jauh merentasi sempadan negara,tetapi dengan sebuah komputer anda boleh ke serata dunia.Kembali dengan cerita tadi,dengan komputer yang dimilikinya dan kemahiran menggunakanya,wanita ini memiliki beberapa kepakaran basic yang diperlukan zaman ini seperti berblogging,berchatting menggunakan YM version 9.0 dan lain.seperti biasa untuk menzahirkan cintanya pada kekasih hatinya,habis entri2 di blog beliau menceritakan kerinduanya,kecintaanya,kasih-sayangnya dan berbagai-bagai lagi ketegori entri yang boleh kita tag nye sebagai jiwang.

Tidak cukup dengan itu,status-status ym nya juga jiwang abes dan cukup memualkan bagi mereka-mereka yang melihatnya lebih-lebih lagi bagi mereka yang masih solo dan terlajak seperti aku.haha!
Adepon begitu,tidak dapat berbuat apa-apa la teman-temanya walaupon menyampah dek perangai wanita ini yang seperti dalam dunia ini die sahaja yang dikurniakan nikmat cinta.Rakan-rakanya mengakui yang segala macam kaedah yang digunakan wanita ini untuk menzahirkan cintanya itu adalah haknya tapi nk buat cmne nyampah tetap nyampah!

pandangan anda?

::moral of the story::
memang benar bila berbicara mengenai hak,anda mempunyai kuasa mutlak keatas apa yang telah dihakkan pada anda tapi perlu ingat,dunia ini bukan didiami oleh anda seorang,ramai yang lain melihat,membaca dan memperhatikan anda.Tidak boleh kata yang ini kisah anda dan jangan amek pot ttg diri anda sbb anda bukan duduk kat dalam gua yang tiada org lain memerhatikan.Kalo masih berdegil sy nasihatkan mereka yang mempunyai persamaan dalam cerita ini untuk berpindah ke plenet nameck bersama pikolo.

wallahu a'lam.

p/s:Minggu banyak perkara penting yang sukar difahami.kepada Allah tempat bergantung dan berharap..

=)

MUKTAMAR INSTITUSI USRAH BARU SELESAI!!

SELAMAT BERKERJA DAN BERAMAL KEPADA AMIR DAN BARISAN TANZIM BARU!
SEMOGA SENTIASA HEBAT DAN MENJADI MANUSIA GHURABAAA' DI TENGAH KEMUNGKARAN ..

=)



p/s:setiap kali bg ucapan mesti nyesal ade mnde yang dirancang tak dicakap.mungkin kene ade s/u peribadi?..mybe

cahaya

hujung mggu

sabtu lepak mmu.join ice beraking.best!!.walaupon kump aku kalah tp sebenarnya kami menang cuma tak perasan yang kami sudah menang.salah umar.masa abes ice breaking jmpa rasul.rindu aku kat mamat tuh.dia antara membe-membe aku yang aku suka berkawan dan bersembang.mamat nie bercakap nampak jujur dan x hipokrit.aku suka mamat nie.bila sembang ngan dia rase masalah smua ilang.haha!
malam cm biasa mapley.sebelum tu lepak bilik zack dan tiba tiba poxsu J tepon Z dan secara sengajanya Z memberitahu aku ade bersama dia.Automatiknya aku dijemput sama dibelanja roti tampal oleh poxsu.mcm biasa jumpa poxsu kepala otak akan jadi berat dgn ayat-ayat dia.TQ si tua!!
sabtu itu juga aku ponteng keja!

ahad sepatutnya tengah hari aku lepak dengan daod dan ifwan.rindu pada aku katanya.haha!.Ahad itu juga dikabarkan mina masuk hospital.katanya ada masalah darah.tp dia kata dia sehat tp kene tahan wad.ntah smoga cepat sembuh dan cepat keluar wad.bebudak ramai pergi melawat tapi aku x dapat pg pasal aku demam selsema sakit tekak.aku balik umah,mak aku bising-bising suh g klinik.aku kata ok! lepas zohor aku pg.amek duit naek atas bilik.aku tdo.extend pg klinik lepas maghrib.bangun tdo dah pukul 7.memang aku asar pukul 7 cepat-cepat sebelum mak aku lagi bising.amek henset ade mesej.msg semoga sembuh.pelik mana tau aku sakit.tp terima kasih.aku hargai.khalid ngan z tiba-tiba mesej.ntah apa ngarut ntah mamat 2 ekor tuh.lepas smayang maghrib amek kunci kereta pegi klang utama.sampai-sampai klinik tutup.singgah kedai india depan umah aku,beli 4 biji panadol.buka pintu umah mcm biasa mak aku tnya."dokto cakap ape?"aku pon reply:"klinik tutup,panadol sudey!"...mak aku bising lagi.aku jawab:"takpa..bukan H1N1.x yah risau.selsema biasa jerk"

lepak depan tv tgk mentor.nampak mcm x best lepak atas bilik online.tenet umah mcm hape jerk.men game.lepas main game dh boring.try connect tenet balik.dah ok.layan2 blog.baca berita politik.dan secara tiba-tiba terupdate cm apa yang kowang tgh baca ni.sekian entri yang paling mengarut penah aku laksanakan.kowang nak tau sekarang pukul berapa?4.19 minit pagi.dan aku masih x ngntuk.



p/s: aku nasihatkan jgn baca blog aku dalam 2 bulan akan dtg.x de manfaat.
p/s:jangan putus asa atas rahmat tuhan
p/s:kalo tercari-cari apekah kena mengena tajuk entri dengan entri ini.x payah susah cari pasal mmg x de kena mengena langsung.
p/s:Aku suka jerk org komen blog aku,aku x kesah kowang nk mencarut ke nak maki ke ape ke tade hal.tapi tolong jgn gunakan nama org lain untuk mnyamar.x baik dan aku x suka.jgn memalukan org lain.nk melawak,boleh..tapi jgn sampai melampau..cool beb~

challow bete

wallahu a'lam.

gelak

bismillah

salam.

(1)
Dulu masa skola rendah aku tak kuat belaja ,bg aku standard ah budak2 sek ren men2 lagi..sape yg belaja time tuh aku rase mereka tak pndai menghargai zaman budak2..Aku paling suka main bola dan ketika zaman higusan ini perkara paling sedih berlaku ialah bila tak jadi wakil sekolah dalam perlawanan bola sepak.Walaupon ketika itu aku kurus,aku tetap tak dapat jadi wakil sekolah.nampak sgt bukan kerana keadaan fizikal yang mnjadi penghalang tapi skill aku yg x sehebat muallim fairuz mnjadi batu penghalang terbesar.Sedih kot.

sekarang bila pikir2 balik apa yg aku sedih sgt masa tuh mcm x masuk akal..x dpt jadi wakil skola pon sedih..cool la beb

(2)
dlu bila masuk sek men kat bt belah ade jadi satu kes.x silap aku,aku penah kena pggil ngn muallim mat rahim yang mngajar subjek fiqh shafie..g bilik muallim pasal aku men lastik2 yang guna kertas dilipat2 padu sbg peluru.Aku dipanggil ke bilik muallim ngn azwan samit x silap..masa tuh masalah yg aku paling cuak bila muallim kata nk pggil bapak aku dtg sekola.dah terbayang tali pinggang bapak aku yg berkepala besi dan kesakitan yg bakal terhasil bila kulit buaya tali pinggang tuh kene badan aku

sekarang bila pikir2 balik ,msalah tuh dah settle..muallin x panggil pon bapak aku..saje nk cuak2 kan aku...cool la beb

(3)
lepas sek men kt bt belah,kitorang smua berpindah ke jeram setelah digoda dgn cerita menarik tahap heaven oleh P.E.Katanya sek tuh cntik,baru siap,leh g mndi laut tiap2 ptg,g jogging pg2 tepi pantai..Masuk2 sana mmg NICE..sek x siap,letrik x de..air pon xde..pantai air mcm kopi cmpur teh o suam..masalah yg paling besar aku hadapi ialah nk pindah sek.tiap2 ari akan terpikir yg nk blah dari sek tuh..sebenarnya rindu tahap gaban kat mak je,tapi bila mmbe2 tanya buat2 kuat kata faktor utama nk pindah sbb sek x cukup sifat.At last,lepak gak kat sek tuh smpai form 5.

sekarang bila pikir2 balik, x de pe pon sbenarnya perasaan tuh,ye la tmpat baru dan aku x spatutnya layan sgt perasaan rindu tuh.Masalah tuh akan setel ngn sndirinya dgn peredaran zaman.last2 aku gembira tahap gaban kat sekolah tuh..

(4)
lepas form 3 masuk mahad.ikut membe2 smua masuk mahad..x nk aku duk form 4 dgn terkontang-kanting sorang2.igt lagi topek ngn nabil join skali kitorang masuk mahad sbb x de geng kat form 4..hehe..masalah paling x leh blah masa tuh ialah setiap pagi nk kena hanta saba' pastu kene buat saba' para kat ust amin.adoila..rase gle2 nyesal aku masuk mahad..kalo x lepas hapalan kene tolak kepala ngn ust amin.seb baik la zaman tuh ngapal quran kat musolla kat tmpat terbuka,so ust amin x de la otai sgt dendaan die.

skarang bile pikir2 balik,masalah tuh kecik je pon..x de la ape sgt yg aku patut takot.smua org lalui jugak mnde yg aku lalui masa tuh.alhamdulillah habes jugak mahad aku selama 2 taun kat sana walaupon aku bukanlah pelajar hebat leh buat syahadah.dpt la tittle AL-HABES..haha

(5)
Form 5 nk amek spm.dgn cikgu fizik yg bertukar-tukar dan subjek fizik yang dicampur aduk dgn cerita perang selama 1 jam menjadikan ia satu masalah besar bg ku.result trial spm x silap aku hnya dapat 2 A dari 12 subjek yg nk di ambil.Down tahap sindrom down.Terasa nyesal kenapa aku x blah dari skola ni dlu.

sekarang bila pikir2 balik,masalah tuh dah setel dah pon dan aku x penah pon pk pasal result trial aku masa skarang nieh..x rase ape2 pon ngn masalah tuh.alhamdulillah result spm yg sbenar x de la gmpak mana tp merasa gak la aku nek pentas amek hadiah spnjang aku duk skola tuh.haha..

(6)
sekarang tgh praktikal,macam2 dugaan allah kasi kat aku masa praktikal..x moleh plak nk cite ape masalah nye..x yah tau sbb tuh bukan subjek utama entri nieh,Tapi biasalah bila masalah dtg ,jd runsing..tiap2 ari duk pikir..motivasi pon x de..down abes!!

sekarang waktu tgh type nieh aku still memikirkan masalah itu dan blom lagi merasakan ia setel.Tapi setelah dipikir2 buat kali ke berapa juta aku pon x sure,aku yakin satu hari nanti masalah yg aku hadapi sekarang nie akan setel dan aku akan tersenyum dan tergelak pada ketika itu.

moral of the story:
1.Masalah itu adalah ujian dan ujian itu diberi pada mereka yang allah tahu kemampuanya utk kita hadapi
2.Tiada mangga yang tiada anak kunci dan tiada masalah yang tiada jalan penyelesaianya.
3.Segalanya mempunyai hikmah cuma perlu bersangka baik pada tuhan.Ya,bersangka baik..itu yang sebenarnya


-challow bete!

wallahu a'lam

smile =)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

keja part 2

bismillah



bila kerja ape yg best dan x best?kat sini aku senaraikan 10 perkara best dan x best ttg kerja.Ini berdasarkan selama 2 mnggu aku berpraktikal.


best;

1.x yah g kelas
2.x yah pk lab bile,exam bile,esemen bila
3.x yah cuak ngn final exam
4.x ade meeting tiap2 malam..=p
5.x perlu nk pikir tutorial dh siap blom
6.x yah pikir note dh print ke blom
7.x memerlukan perhatian yang hebat di dalam kelas
8.x perlu nk lalu kat depan hb3 tiap2 ari ..aku kan pemalu nk lalu kat hostel2 pompuan nieh.
9.x payah nk pk2 suruk muka bila selisih ngn org yg kita x suka
10.x perlu nk STADI

x best;

1.untuk shift pg macam aku,kene bagun awal pg seawal jam 5 pg!
2.terkejar-kejar waktu kalo yg nek public transport cm aku.
3.berkira-kira budjet nk beli makana+minyak+tol
4.tdo awal,jam 11 dh tutup lampu..
5.x de sukan futsal bersama teman
6.tiada lagi mapley di p9 bersama budak2 aku
7.tiada lagi meeting2 yang kekadang mnjadi tali ukhuwah antara aku ngn bdak2 sengal tuh
8.kena pikir baju kerja+gosok
9.Kene pakai FORMAL..kalo yg macam aku kat hotel nieh,kena pakai coat,tali leher,sluar slack,kemeja putih...tp nie smua hotel punya
10.Kene MARAH ngn bos!


-sekian.

p/s:keja aku sgt boring.taktau nk buat report ape!

keja

bismillah


hari ini masuk minggu ke 2 aku berkerja di sebuah syarikat swasta yang beroperasi di subang taipan.Alhamdulillah,allah masih lagi memberikanku kesabarn dalam menempuh berbagai dugaan dan perangai manusia2 di luar ini.Walaupon opisku berada di subang tapi tempat kerjaku di sebuah hotel terkemuka di ibu negara.

Untuk makluman,kompeni tempat aku berpraktikal ini melaksanakan service broadband internet yang mana hotel2 ini menjadi client nye.Jadinya kami di sini perlu memastikan kesemua penduduk2 hotel ini memiliki service internet yang memuaskan lagi jitu.Tugas kami hanya menunggu panggilan talipon dan masalah kalo tiada panggilan atau masalah maka kami akan duduk rilek berfacebook atau melaksanakan apa2 aktiviti2 maya yang berfaedah.

Penggalamanku berkerja di hotel x best! makan je sedap,tapi layanan bos2 besar kat sini ngan pekerja2 bawah teruk cm hampeh..aku pon dh kena..haha..2nd day dh kene sound ..kalo takat sound je x pe..nie smpai btau kompeni ..abes satu kompeni tau n kecoh..masalah die pe?..cuma janggut tak cukur..itu pon kumis2 je..ngn rmbut pnjang sket padehal mggu sbelum tuh dtg..die kata rambut ok jerk..;)
pastu plak opis siap emel kat smua org..malu seh..haha..pastu siap dgr fitnah mana plak kata aku kene buang dari hotel..takkan pasal janggut pon kene buang hotel kot?..haha...adoila..aku dh x bermotivasi dh keja sini..tgk muka bos2 hotel nieh..rase nk lempang..tp kang fail plak praktikal aku..kalo aku keje sndiri kan,CONFIRM letak jawatan dah..haha

Neway,aku mungkin tersilap memilih tempat praktikal tapi aku percaya pada satu perkara yang ALLAH x pernah tersalah dalam membuat perancanganya.Jadinya aku mengambil apa yang terjadi itu ade hikmahnya yang allah mahu aku pelajari dan alami.Doa2 kan aku kat sini sentiasa seronok dan ceria...

wallahu a'lam

jual mahal

bismillah




Ade kisah menarik ttg harga barangan yg mahal sekarang.Selalunya barang mahal hanyalah untuk yang berkualiti tinggi.Kalau barang yang berkualiti rendah tapi dijual dgn harga yang mahal maka akan berlakulah satu implikasi negatif pada penjual dan pembeli.Si pembeli akan mempertikaikan mengapa ianya sebegitu mahal yang langsung tidak sepadan dgn kualitinya,si penjual pula akan mempertahankan dengan pelbagai tipu helah untuk mengaut keuntungan yang berlipat ganda.Habisnya,pertelingkahan berlaku tapi barangan ttp tidak laku dijual atas sebab kualiti yang tidak kena pada nilainya.
Adapun mungkin disana akan ade si pembeli yang yang tergoda dan termakan dgn pujuk rayu si penjual.Lantas barangan yang tidak berkualiti ini dibeli tapi mengetahui ianya langsung tidak sepadan dgn harganya.Akan kelihatanlah dikemudian harinya nanti barangan ini sgt tidak tahan lasak dan cepat pulak meragamnya.Kelak pula akan ter"cerailah" antara si barangan dgn si tuan empunya atas ketidakmampuan barangan tadi untuk terus berbakti.

Adepon barangan yang mahal mmg amat sukar untuk dijual kerana harganya yang begitu memuncak tinggi.Pun begitu barangan yang mahal ini begitu indah kualitinya dan ianya hanya layak dimiliki untuk mereka-mereka yang berkemampuan sahaja.Bagi mereka-mereka yang tidak mampu,elokla hanya sekadar melihat sahaja dahulu sambil-sambil menanam azam dan impian untuk memilikinya suatu hari nanti.Ianya bukan tidak boleh dimiliki tetapi perlu untuk persediaan yang hebat dari segi mental dan fizikal untuk mendapatinya.Iya la,barangan sebegini mahal perlu duit yang banyak kan?untuk dapat duit yang banyak kita perlu untuk berkerja dan memikirkan cara bagaimana untuk mendapatkanya pula.Tetapi setelah memilikinya,kita akan lebih menghargainya kerana ianya barangan mahal dan lambat pulak bercerainya bersama kita kerana kualitinya.Jadinya kita akan lebih merasai kenikmatan membeli dan memilikinya walaupun terpaksa berkorban wang untuk nilai harga yang agak tinggi.

setujukah penyataan diatas?
kalau setuju boleh teruskan pembacaan,kalo tak setuju,baca je la gak..kowang nie bukan jenis yang boleh dihalang nafsu membacanya...haha



Situasi semasa:

"gile poyo minah tuh,bajet cun la" kata razak kepada fakhru "apsal lak ko ckp camtuh beb?" jawab fakhru kepada razak

"tade la,aku saje la sms2 die..ym2 die nk tnya kabar..nak berkenalan..tapi ko tau die bajet cun la..jual mahal ngan aku..die igt die cun sgt?..muka cm batu landasan keta api" terang razak lagi

"
ish ko nieh..barang yang mahal hanya untuk org yang berkemampuan sahaja..bagi aku die bukan jual mahal cuma die mungkin rase ko x cukup "duit" kot nk beli..tapi jgn risau..ko leh cari yg murah2 punya..bnyak sekarang ade" terang fakhru pulak

"ade ke??kat mana?.." soal razak penuh pengharapan

"
hehe..barang murah selalu mudah terdedah dan senang untuk dibelek2 rupanya..sbbnye kalo jatuh pecah barang itu tak mahal untuk diganti" jawab fakhru penuh kepoyoan

"erk..kat tepi2 jalan ade?cmne nk beza ngn yg mahal eh?" soal razak lagi

"mudah!..yang mahal selalunya akan disimpan rapi didalam bekas atau cermin kaca..ianya tidak mudah digapai dan dilihat ..bila sudah dimiliki baru boleh untuk dibuat apa2" poyo fakhru lagi

"ko cte pe..x paham aku..lantak ko la..aku nk g usha awek lain"jawab razak yg sudah boring

...........
.......................................................

p/s:Jual la mahal kerana kualiti yang sebenar dan jgn takut tiada pembeli kerana si pembeli yang bijak perlu masa untuk meneliti dan memerhati.Mahal kerana kualiti yang sebenar sgt berbeza dgn mahal kerana kualiti tiruan.. =)..

Ini kenangan kami..=)



Kelihatan apa dalam gmba ini?...

1)bg aku mudah, 2 org lelaki yang berkerja keras memasak lebih2lagi yg berkopiah itu dan 2 org perempuan yang berkerja keras me"mandur"..=p..buktinya?Lihat tangan ke dua-dua org wanita tersebut,melekat sahaja di pinggang...haha

2)Lelaki yang berkopiah itu berkerja dgn hati yg ikhlas,lelaki yg di tepi die itu sekdar membantu ketika gamba mahu diambil...buktinya?..lihat sahaja gaya lelaki yg tidakberkopiah itu memegang sudip..seperti acuh tidak acuh sahaja kan?

3)Mee yang digaul oleh lelaki berkopiah itu sedap..buktinya?..bihun itu habis diratah oleh peserta2 mukhayam..=)

entri ini sekadar satu selingan suka dan duka aku dalam berorganisasi,pasti ini akan menjadi salah satu kenangan terindah pernah aku miliki yang pengalaman ini tidak akan dapat diperolehi bagi mereka yang hanya pandai datang ke universiti sekadar mengejar akademik dan pointer nye..juga tidak dapat diperolehi bagi mereka yang tidak jelas mana tujuan berorganisasinya...
Terima kasih smua atas pengalaman yang indah ini juga...

ikhlas dari,
si sepat waris si penyu..=)
------>kaler pink tuh..haha

itu objektifnya

bismillah

Berjalan keluar dari bilik dgn satu matlamat dan objektif utk ke kelas bagi menimba ilmu.Bila sampai di kelas,lecturer mula mengajar dan kita akan duduk mendengar segala apa yang diuntahkan dari pemikiran lecturer dan terus menghadam muntah-muntah itu.Habis kelas,jalan pulang semula ke bilik.Objektif tamat! kita puas! Petang,berjalan keluar dari bilik dengan memakai kasut futsal dgn harapan dan matlamat dapat score goal pada hari itu.Score 2 bijik dan dipilih sebagai man of the match utk kali ke 8 berturut2..Bila petang makin kelam,berjalan pulang ke bilik.Objektif tercapai! kita puas!

---------------------------------------
----------------------------------------------------------
melihat ke arah "objektif"


2 situasi pendek untuk memperlihatkan 2 objektif p
endek yang bilamana dicapai akan kelihatan puas dan hebat meskipon tiada hadiah berupa wang tunai yg akan diganjari.Ianya terhasil dari satu objektif yang benar-benar jelas utk dicapai.Kita yakin itu yang kita mampu capai atas kemahuan yang melonjak-lonjak bak ikan keli di kolam sg lui. Orite tanak smbang bnyak2 pasal objektif pendek2 nieh.Begini,objektif pendek2 ini kite akan selalu nampak dan yakin sebab bendenya dah ade depan mata,maksudnye bende yang dah ade bukti yg pernah kite saksikan.Sebagai contoh,men bola tadi,ianya terbukti jika kita benar2 main dan menyepak bola pada gol menggunakan teknik dan direction bola yang betul ianya pasti GOL!..buktinya,geng2 kita yg buat begitu dh berjaya mnjaringkan gol..

Dan sebenarnya objektif pendek ini ade limitation pada waktunya..sebab tuh nama die pendek..ahaha..
dan kita kene ade satu objektif pnjang yg sama2 kite kene capai..iaitu masuk surga la beb!...ke kowang x nk masuk ?.. ape yang penting ???KERJASAMA...kene kerjasama utk saling igt mengigati..tp masalah sekarang pulak..akan ade org kata,tiada bukti lagi mnunujukkn org akan ke syurga..sbb bukti yg bnyak adelah..bila org mati..akan masuk ke dalam tanah bukan syurga..x kisah la dia ustat ke ape ke..masuk kubur gak.. utk org2 begini aku syorkan kowang bukak balik quran dan hadis..belambak2 tulis yg org baik akan masuk syurga..
Banyak gile bukti ade dalam mukjizat ini



bukti dah ade cumanya kita jerk kekadang terkesan dan terpengaruh dgn suasana dan menyebabkan objektif2 pendek kite melangkaui objektif2 panjang ini.Kekadang plak langsung x pk objektif pnjang ini sbbnya ??kita JAHIL dan BODOH ilmu agama!
pikir2 la sendiri geng..aku pon nk g pikir gak ni eh..challow beteh! wallahu a'lam..

ini cerita indah!

bismillah



Adapon kisah ini sememangnya dogeng berlaka.Maksud dogeng itu menurut kamus ciptaanku adalah tidak lain merupakan omongan kosong yang langsung tiada bukti kesahihanya.Lantas atas faktor kedogenganya,para peneliti dan pembaca yang tidak aku pernah kenali sekalian janganla membuang masa untuk melayan nafsu membaca anda untuk terus menjamah perkataan seterusnya ini.

Kisah bermula begini,tercipta la sebuah perkampungan didalam sebuah hutan yang begitu semak dan tebal juga,kedapatan juga bukan hanya manusia sahaja banyaknya disana tetapi haiwan dan juga tumbuh-tumbuhan yang menghijau warnanya.
Tinggal la pula didalam perkampungan itu satu puak keluarga yang memang tidak disukai ramai.Kebencian terhadap keluarga ini bukan sahaja dapat dilihat pada penduduk kampung hutan tebal itu sahaja tetapi juga pada lembu-lembu di taman dan ikan-ikan di lopak-lopak jalan.
Ade cerita disebaliknya megapa terjadi sebegini situasinya.
Ceritanya begini...

Keluarga ini terhasil dari pergaulan mesra secara halal oleh ibu dan ayah si ketua keluarga dan terlahirla 2 org warisnya.Seorang perempuan dan seorang wanita.Maksudnya dua-dua warisnya adalah bukan lelaki.Adapon sebenarnya jika anda sudah membaca sampai ke tahap ini makanya perlulah anda sedar yang anda sedang dipermainkan oleh tuan empunya blog ini.Bukan niat dihati untuk mempermainkan anda tetapi mmg matlamat asalnya utk mempermainkan anda.sekian terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan click pada status saya!!...

kenangan lampau

bismillah

dok tggu azan subuh pg2 nieh..saje usha2 fotopages aku yg aku rase ade la dekat 2 taun aku x
penah bukak..haha..usha punya usha..ade gmba masa aku ngn geng2 melaka dlu..hahaha...tegok sepam ~

ngn topek lepas smayang jumaat


ngan naim rumate aku 2 taun berturut2


ketika mnjadi penjual untuk biro ekonomi


Menjadi penjual jagong yg hebat dan laris!..haha


ketika gathering biro BE x lama dlu(dh lama dh pon..haha)

tetibe~

salam


razak apsal x update blog?
-busy

razak apsal x update blog?
-x de idea

razak apsal x update blog?
-MALAS !

razak=fakhru (nama yg kian pupus di MMU)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

arinih,
bnyak mnde yg kurang bagus aku buat seperti "terponteng" kelas dan membuang bnyak masa..bnyak juga kerja2 tertangguh.

esok,
harap2 dapat menebus balik segala ketidaksempurnaan hari ini.doakan..

---------------------------------------------------------------------------------------------------

kalau ditanya apekah pengalaman paling manis dalam idup aku?
-dapat masuk mahad pakai jubah putih,duk dalam halaqah kat musolla dgn peluh2 yang mengalir tepat jam 12 tgh hari di musolla yang hanya mempunyai atap zink yg membara dan dikelilingi oleh membe2 yg sengal dan ustaz yang otai menunggu masa menampar bila hafazan anda tidak lengkap!!...

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Angkat tanganmu dan berbicaralah pada tuhanmu,sesungguhnya dia sgt-sgt dekat padamu..berbicaralah ttg apa sahaja padanya,bersembangla apa sahaja..ceritalah mengenai kesusahan belajarmu,ceritalah perihal maksiat dan dosamu,mengadulah mengenai kelemahanmu dan mintalah nasihat mengenai kekalutan cintamu..

ya Allah,
engkau yang maha mendengar segala apa yang tersurat dan tersirat,
engkau yang maha mengetahui apa yang terdetik di hati ini,
engkau yang maha berkuasa atas segala-galanya,
dengarla permintaan hambamu ini sekali ini,
maafkan segala maksiat ku dan kelalpaanku,
permudahkan segala urusan duniaku,
terbitkan kecintaanku kepada mu atas segala-galanya,
kurniakan peluang kepadaku untuk menatap dan memeluk tubuh kekasihmu muhammad s.a.w,
tutupkan peluang-peluang maksiat kepadamu tuhan,
jauhkan aku pada siksaan kubur mu,
hindarkan aku pada neraka jahim mu,
sungguh,aku tak mampu untuk menahan siksamu,


tolong tuhan,perkenankan doa ini kerna engkau yang maha mendengar dan mengetahui.
-amin.

inilah cinta!

bismillah

Kalau ade seorang manusia yang benar2 merindui kita
kalau ade seorang manusia yang benar2 menjaga kita
kalau ade seorang manusia yang benar2 mengambil berat tentang kita
kalau ade seorang manusia yang sanggup berkorban kerana kita
kalau ade seorang manusia yang sanggup di maki kerana kita
kalau ade seorang manusia yang rela di hina kerana kita
dan kalau ade seorang manusia yang mencinta kita

apekah kita tidak mahu mencintainya?
apekah kita tidak mahu merinduinya?
apekah kite tidak mahu menemuinye?



cintailah MUHAMMAD S.A.W