lupa

bismillah

Aku sering dilanda satu perasaan bersalah setiap kali terlupa hari jadi atau tarikh-tarikh penting kawan-kawan. Aku perlu akui fesbuk begitu membantu untuk aku tak terlepas mengucapkan selamat pada kawan-kawan. Ada juga kawan-kawan yang begitu sensetif perihal perkara sebegini, tapi bagi aku ianya tidaklah begitu penting atau aku sahaja yang merasakan begitu?

Aku juga akui yang aku mmg mengambil remeh soal ini, sebab apa aku ambil remeh? sebab aku rasa tak penting lah. Jangan kata hari jadi kawan-kawan, hari jadi mak aku sendiri pon aku x ingat. Apa aku tak ambil berat tentang hari jadi mak aku? memang. selama ini hari jadi mak, kakak aku yang selalu beriya-iya ingatkan kami, dia jugalah yang bersungguh-sungguh membeli hadiah dan kad. Aku cuma perlu turunkan tanda tangan dan ucapan. Perempuan memenag selalunya complicated bukan?

Satu hari dalam perjalanan pulang dari shah alam ke klang, mak aku berbual dengan aku.

" mak kan langsung tak kisah dan betul-betul x kisah tentang hari jadi ke hadiah ke ape ke" kata mak memulakan bicara.

"bagi mak, korang adik beradik x perlu susah-susah nk beli hadiah atau apa, cukuplah selepas solat titipkan doa untuk mak dan ayah. Itu lebih berharga dari segalanya" jelas mak lagi.


Nah, selepas mendengar itu, aku kurang berasa bersalah. Insyallah selagi aku bernyawa, tak pernah lagi sehari pon aku lupa mendoakan kesejahteraan mak dan ayah usai habis solat. Iya memberi hadiah ketika harijadi itu mmg dituntut tapi mendoakan ibu dan ayah kita itu jauh lebih dituntut. Persoalanya kalau tidak sembahyang, macam mana mahu mendoakn ibu kita?


jeng jeng jeng

1 comments:

fAizAL(^^,)izWaN said...

so maksudnya ko sentiasa doakan aku lah ni!?
alhamdulillah... *hugs & kisses skit ;p hahah