halal~

bismillah

sudah berhabuk agaknya blog ini akibat tiadanya kemasukkan tulisan2 baru.sebenarnya masuk kali ini sudah hmpir 4 kali aku cuba utk membuat entri baru,setiap kali aku mula menaip pasti ade perkara lain yg perlu dilaksanakan...masa yg tidak kecukupan..benarlah kata Ar-Rasul supaya kite beringat tentang masa lapang kite sebelum masa sibuk....mudah-mudahan aku sntiasa termasuk dlm golongan yang ini...ameen~

kali ini aku cuba utk mnulis menganai satu fenomena yg secara tiba2 terpelosok masuk ke dlm kepala otakku.. selalunya apabila kita bercakap mngenai soal permakanan lebih2 lagi produk halal..pastilah ia sedikit sebnyak membawa secebis kontrovesi..ingatkah kalian bagaimana dahulu pernah timbul isu makanan yg dikatakan dicmpurkan dgn bahan2 yg x halal seperti babi dan sebgainya..maka tika itu segenap akhbar memaparkan perihal ini..media electronik juga tidak putus2 mnyiarkan ianya sebagai satu berita utama yg memperlihatkan seakan2 merekalah yg membela nasib org islam di malaysia...aku tidak mngatakan ianya satu perkara yg salah,bahkan syukur kerana masih ade yg kenal ape itu haram dan halal..:) aku juga yakin..pada kalian yg beragama seperti aku..yg tercatitnya nama islam pada IC kalian..pastilah kalian tidak akan sewenang-wenangnya memakan makanan yg tidak tahu level kehalalnya...paling kurang pon..kite tidak mungkin masuk ke dalamkedai2 makanan cina atau india yg bukan muslim utk mnjamah..ini sedikit sbnyak memperlihatkan ambil beratnya kite terhadap makanan yg kita hadami..






namun yg mnjadi persoalan disini...apekah "HALAL" dalam islam itu hnya diperlihatkan dalam permakanan sahaja???adekah islam hnyalah satu agama yg mnyuruh pengikutnya memperaktikan hukum hnya pada satu sudut sahaja???
pernah atau tidak anda terlihat..terpaparnya dalam akhbar2 utama berita mengenai tidak halalnya membuka aurat???yg mempersoalkan ttg tidak halalnya membuat hubungan yg bukan muhrim tnpa satu ikatan yg sah??yg memaparkan berita mngenai tidak halalnya berdua2 an antara lelaki dan wanita yg bukan muhrim??? ade???ohhh,mungkin ade.. dalam ruangan agama yg diletakn pada muka surat belakang2...yg nmpak sangat tidak menarik utk dibace..:)..betul kan?? anda nmpak atau tidak double standard yg dilakukan dalam agama anda??bukan salah agama itu bahkan ianya telah lengkap diturunkan..dan bukan juga salah pembawa agama ini....kerana Ar-Rasul sudah mnyampaikan kesmuanya...abes tuh salah sape??..sendiri mau igtla..lagi mau tanya??..hahaha... erm..cmnie2..x payah nk tujukan pada surat2 khabar la..x payah nk tunding jari kat media masa..kalo sudah mklum akan "kelembabpanya"..cuba tnya kat diri sendiri....adekah anda juga men"double standard" kan agama anda??adekah benar anda melksanakan semua yg diwajibkan?? adekah kita hnya memakan makanan yg halal tapi dalam masa yg sama menjamah keharaman tangan2 pasangan kita??adakah kita juga menhalalkan keharaman memakai pakaian yg memperlihatkan tubuh badan??...anda perlu telana hakikat ini yg kita lakukan selama ini bukan lah satu bende yg HALAL!!!...yg haram tetap haram..yakin pada hari pembalasa???mngapa tidak terlihat keyakinan itu pada pakaian??tidak terlihat juga pada pergaulan??tidak terlihat juga pada amalan.....

seperti biasa,aku menulis sekadar memperingati diri yg kian alpa dan lupa...amat2 aku memohon kemaafan andai ade yg terluka..bukan niat asal utk menguris perasaan..tapi mungkin penyampaian yg kurang berkesan..


wallahu a'lam...

1 comments:

mecHANISm said...

haha...tulisan yg memang ditunggu
seperti biasa
hanya yg biasa