ngehehee

Bismillah.

Ramadhan yang bakal menjelma memberikan berbagai-bagai perasaan kepada ummat islam(baca dgn MMU).Ada disana mereka-mereka yang tidak sabar untuk menjadikan ramadhan ini benar-benar sebagai satu bulan ibadah seperti “sale” ibadah yang mana ganjaran pahalanya berganda-ganda banyaknya,dan tidak dinafikan juga ada segelintirnya menyambut bulan ibadah ini dgn nada lesu atas alasan penahanan diri dari menjamah makanan itu sebagai alasan penat yang benar-benar menghapuskan segala kebaikkan yang tersembunyi didalam bulan ini.

Perihal ramadhan ini banyak yg telah diperkatakan,saban kali datangnya ramadhan pasti berbagai-bagai tulisan mengenai kehebatan,kelebihan dan segala kebaikkan mengenai ramadhan dikatakan.Namun yang menjadi kepelikkan ialah kita tidak mampu untuk memaksimakan penggunaan tenaga kita untuk digembeling pada kebaikkan ramadhan ini,bukan tidak tahu,malah terlebih tahu sampai sudah seperti menjadi ustaz bila memberi tazkirah dan berceramah.

Hakikatnya bukan bulan ramadhan ini yang perlu untuk kita sama-sama mencari dan memaksa diri untuk ke arah kebaikkan tapi ia perlu diadili dgn setiap bulan yang kita lalui.Namun atas sebab barakahnya ramadhan dan terkekangnya syaitan-syaitan ini,maka ia sepatutnya menjadi satu titik permulaan untuk kita meluru terus tanpa banyak halangan ke arah kebaikkan yang akan kita laksanakan pada bulan seterusnya.

Tanya kembali diri,sejauh mana kita mahu ke arah itu??Agak poyo bila hanya pandai berbicara dan menulis blog(baca dgn blog iyerker.blogspot.com) tanpa ada satu usaha yang benar-benar berani.Kita masih lagi keluar berdua-duaan dgn “makwe” kita,masih lagi sama amalan kita yang buruk-buruk dan hina-hina sama seperti sebelumnya seolah-olah telah tergambar didahi cop “ahli syurga” dgn hanya sembahyang lima waktu itu tapi pergaulan,percakapan,pakaian dan segala-macam yang lain semuanya macam tidak tahu agama.

Kekadang kita malu untuk mengamalkan kebaikkan ini,malu untuk dianggap “loser” atas sebab tiada awek,malu untuk pergi jemaah dimasjid takut dikata “alim” dan ”ustaz” dan malu smua benda yang baik untuk dilakukan.

Ar-Rasul dan sahabat-sahabat dahulukala di”confirm”kan syurga atas sebab bayaran yang mereka lakukan untuk syurga itu sangat-sangat mahal.Menitiskan darah,diherdik,dihina,dimaki hamun,dan bermacam lagi hanya untuk sampaikan agama itu.Tahu atau tidak yang anda ini sedang menganut agama yang nabi pertahankan dahulu.Susah payah nabi pertahankan untuk disampaikan kepada kita,supaya kita dapat nikmat agama tuh.Sedar atau tidak kita pada seorang manusia yang bernama MUHAMMAD ini yang sangat-sangat sayang dan kasih pada kita dari kasih sayang seorang ibu.Seorang ibu pun tidak mampu untuk menyebut nama anaknya ketika ajal sudah semakin hampir tapi kekasih Allah ini terkeluar dari mulutnya “ummati..ummati”.sungguh agung anda wahai kekasih Allah.Tapi kami yang mengaku ummat mu pada hari ini tidak segan silu dan boleh berbangga pula yang kami ini ummat anda..ummat nabi muhammad s.a.w. padahal sunnah dia pon mcm haram x nak ikut..tak malukah kita??

Aku menyeru pada diri sendiri dan rakanku untuk benar-benar kita meletakkan satu semnagat untuk berubah.Jadikan ramadhan yang bakal menjelma ini sebagai satu batu lonjakkan untuk aku dan anda berubah kearah yang lebih soleh..:)

p/s:jadi soleh,baru solehah dtg..ehehe


4 comments:

fAizAL(^^,)izWaN said...

boss..
abiskan epsilon dulu boss.. -ayat yus-


baru solehah tu dtg....
hahaha.... ;p

Mohd Fakhrurazi Mohd Yusuff said...

ahahaha...aku x kata pon nk carik solehah ...adoila..kowang nie jgn men2 mnde cmnieh..ahaha

fAizAL(^^,)izWaN said...

ecece
haha..
boss nk cari solehah atau saleha??? ;p
hehe~ooppss..jgn marah boss ;p

- F i D - said...

tumpang lalu