menarik 2

bismillah


10.30 waktu malaysia menandakan waktu cabut sudah sampai.Terkocoh-kocoh menukar pakaian dan terus laju menuju ke KL sentral yang hanya terletak betul-betul dihadapan hotel XXXX tempat aku berkerja.
Suasana didalam komuter pada hari itu tiada banyak bezanya seperti hari-hari sebelumnya.Pada waktu ini banyak kerusi-kerusi kosong yang boleh diduduki dan seperti biasa aku mengambil tempat duduk di barisan belakang pada gerabak yang terakhir sekali.Sudah menjadi kebiasaan student suka duduk di barisan belakang.Haha!

"Stesen subang jaya...subang jaya.." kedengaran suara konduktor train yang bertugas.

Lebih kurang jam 11.45 malam aku akan tiba di stesen subang dan seperti biasa akan disambut oleh gopi si penyambut tetamu tetapku.haha!

"bro!...nah amek nieh" Gopi menegurku smbil menghulurkan sebotol coca cola.

"Eh, tak payah lah..ko minum la " Tolakku lembut ala-ala manja gitu.

"Ambil lah, ni aku ade jugak nie.." Pelawa gopi sekali lagi.

"ok..terima kasih eh gopi " Balasku.

"Hah, ape cerita perempuan hari tu? " Soalku.

Sebenarnya perbualan rancak kali pertama aku bersama gopi harituh ade merangkumi pengakuan gopi yang sedang mengusha seorang gadis.Katanya , gadis itu berkerja sebagai trainee disebuah pusat membeli belah tak jauh dari stesen komuter subang.Tapi seperti biasa gopi tak berani untuk berkenalan dengan gadis tersebut tetapi menyuruh seorang auntie yang juga rakan sekerjanya untuk pergi merisik gitu.

"Ah, tak payah la.Malas aku nak sembang pasal pompuan tuh!" jawab gopi pantas.

"Aku rasa dia dah ade boifren la, die budak degree mesti nk pandang orang punya.Aku bet la, die mesti ade boifren masa belajar dulu jugak" jelas gopi lagi.

"haha!, oke2..hari nie kita tak payah cerita sedih-sedih, kite cerita hepi-hepi" Pujukku.

"hahaha, ko kerja macam mana ha?, cerita la sikit ko kerja apa kat hotel tuh " Soal gopi.

"Erm, aku kerja jaga internet jerk..Internet suport." Jawabku

"Ko pandai la eh internet ,tu org yang chatting-chatting tuh macam mana tu " Soal gopi lagi.

"Tade la pandai mana, sikit-sikit jer.Chatting-chatting tuh ada banyak jenis.Aku selalu chatting guma Ym jer,kalo nk guna fesbuk pon boleh.Ade orang guna website chatting, ah macam-macam jenis la ade "Terangku panjang.

"Aku nak mintak tolong ko ajar aku chatting boleh?kalo ko ajar aku chatting, aku takde la boring sgt macam nieh.Sekarang ni, aku tak de keseronokkan dan sunyi..macam aku cerita kat harituh..ko pon tau kan.ni aku kalo balik umah, mandi-mandi lepas tu main PS pastu tidur..esok bagun pg pg kerja lepastu balik kerja buat benda yang sama.."Pinta gopi.

Ketika ini otakku benar-benar terfikir betapa boring dan buhsanya hidup seorang mamat depan aku nieh.Ada masalah taktau nak mengadu kat sape,nak mengadu kat tuhan dah tak percaya pulak.Ada masa pulak taktau nak buat ape,nak main tenet tak pandai guna.
Kekadang kita sebagai muslim kene bnyak bersyukur walaupon kekadang kite sekadar mencari tuhan hanya diwaktu susah tetapi paling kurang kita tahu pada siapa dan kuasa mana yg selayaknya untuk kite berharap dan mengadu.Walaupun juga kekadang org yang mengaku islam itu tidak pernah menunaikan sembahyang,puasa dan melakukan maksiat tetapi bilamana ditimpa satu kesusahan atau musibah pasti akan kembali berharap pada kuasa Allah.Ini adelah nikmat islam itu sendiri sebenarnya dan akan bertambah cantik kalau dapat merasai kemanisan nikmat iman itu.

Alhamdulillah ya allah,engkau lahirkan aku dalam keadaan islam dan menemui engkau sebagai tuhan dan penciptaku.Jangan sesekali ya Allah engkau pesongkan hatiku dari terus sujud memperhambakan diri pada mu Allah.

"hahaha,boleh jer..tapi kene ade pc la..laptop ke...or kita pg CC" jawabku.

"hurm..aku memang nak beli laptop satu pasal hari tuh akak kedai kat stesen ni kata die ade wireless connection.Boleh je kalo nak guna connection die..Tapi taktau lagi la nak beli bile..haha"Jelas gopi.

Kaya betul mamat gopi nieh, aku nak beli laptop pon mencanak-canak cari duit.Mengemis kat mak bapak mintak sponsor.haha..(saat aku menulis entri nie aku dah sambar sebijik laptop)

" Macam ni, kau duduk klang kan?kite jumpa kat CC kat centre point hari ahad nie dalam pukul 5 petang cmtuh lepas ko abes keja.Kau kene ajar aku main chatting nie betul-betul.Kite duduk dalam 3 jam cukup la kot untuk kau ajar aku." Cadang gopi.

"Erm..boleh kot,buat masa ni aku x de plan apa-apa lagi tapi nie ko amek no aku nieh , 013-XXX .Miskol aku..kang kalo ade papehal senang aku inform ko balik "Kataku

"Oke2..Nanti apa-apa hal aku sms ko,tapi buat masa ni aku memang free la..erm,ok la kite jmpa ahad nanti, ko pon kerja esok kan?kesian pulak" Jelas gopi.

"orite-orite,papehal ko sms la aku..jumpa lagi" Balasku.

Enjin iswara putih BGE 1001 dihidupkan dan meluncur laju menghala ke rumah sewaku.Sudah terbayang tilam dan bantal dan ZZzzzzZZzz..


Moral of the entri.

1.Gali sendiri dan kongsikan bersama kami ..=)


p/s:Hari ahad yang dijanjikan gagal menemukan kami kerana kata gopi dia banyak perkara yang perlu diselesaikan.
p/s:Kekadang aku rase mcm menulis kisah cinta pulak..hahaha

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum ya akhi,

Hehe aku lagi. X abih2 kacau blog ko.

moral of the story:-
- Bersyukurlah dengan nikmat Iman dan Islam
-Jadi student mesti duduk belakang :p

Cumanya nak dapat halawatul Iman tu lebih mudah daripada nak kekalkan halawatul iman tu walaupun kedua2nya agak sukar.

p/s:Amacam Ahad ni, boleh ka Ferdinand menjulang piala komuniti atau hanya sekadar mampu melihat Terry menjulang piala tu. Mampukah Valencia menyaingi Zhirkov? Adakah Van Der Sar akan lemas dengan gol seperti gol Amri Yahya? Hehe :p

Anonymous said...

hahaha...razak..hang jgn curang ngan khalid arr..nk main kayu tiga plak..hahaha..:))..

peh..beli laptop dowh..kaya gila..bila lak nk belanja aku makan ni..hahah...

~mmmeeeooowww~

mutanthybrid said...

oo .. hilton feveret aku ke .. lol ..