lembu

salam

Sudah ke tahun yang 24 aku hidup.Menghirup udara kotor di kota dan nyaman di kampung sudah ku rasa.Melihat perjalanan hidup seorang "syaitan' atau "malaikat" pernah ku tontoni.24 bukanlah sesuatu angka yang jauh sebenarnya.Kajian di negara aku mengatakan penghabis angka ini adalah pada 60 atau lebih sedikit.Ade benarnya.Tetapi ada juga yang sampai ke 100 angkanya.Ini jenis yang jarang dijumpai dan hampir mustahil di alam nyata.Sepanjang dalam menyelusuri angka 24 ini kepekaan otak aku mentafsir juga berbeza.Dahulu hari raya aidil adha atau lebih dikenali sebagai raya korban tidak pernah mempunyai lebih dari maksud "sembelih lembu" pada aku.Pergi ke masjid melihat lembu-lembu menjadi satu acara hiburan bagi aku waktu itu.Ditambah pula acara sembelih leher lembu maka lengkaplah program hiburanya bagi budak sekolah rendah seperti aku.Bermain pula dengan lembu-lembu sebelum disembelih seolah-olah aku lah juara lembu.Siapa yang boleh pergi lebih dekat pada sang lembu maka dialah yang paling berani.Pantang mata melihat lembu yang sedang enak berehat pasti mahu saja diganggu supaya lembu itu agresif tidakkanya.

Begituhla binatang namanya lembu, menjadi korban untuk manusia lebih memahami disebalik peristiwa nabi ibrahim dan ismail a.s.Angka 24 aku kini lebih mendalam mengerti perihal lembu ini.Baru sahaja beberapa bulan yang lepas ade kepala lembu dibawa berarak.Siapa yang membawanya?tidak lain dan tidak bukan manusia yang berotakkan lembu.Ade lagi sekumpulan ramai otak-otak lembu ini yang mampu di kenal pasti.Pergi sahaja ke PWTC seban tahun akan ade perhimpunan beramai-ramai otak-otak ini yang berkorban masa, usia, dan wang untuk bertepuk dan menyanyi mengambil hati si ketua lembu.Menjadi ketua lembu pada lembu-lembu bukan la sesuatu yang mulia kerana lembu itu adalah binatang sahaja tetapi tuhan menyebut yang paling elok dan sempurna ciptaannya hanya saja manusia namanya.Lembu ini tidak mempunyai akal fikiran yang sempurna.Tidak mampu berfikir.Boleh sahaja mendatangkan kecelakaan pada negara.Boleh membunuh pada siapa-siapa sahaja tidak kira warga malaysia ,mongolia atau uganda dan tidak mungkin campur mustahil untuk dibawa ke mahkamah kerana dia hanya se-EKOR lembu sahaja.Mana ada lagi mahkamah didunia yang mendakwa lembu.

Maka kesimpulanya untuk kita menjaga keharmonian negara perlu lah dilaksanakan korban besar-besaran untuk lembu-lembu ini.Bagaimana?kalau lembu yang ade ekor itu perlu dikorbankan hanya pada hari raya aidil adha begitu juga lembu ini,perlu ada masa yang sesuai untuk dikorbankan iaitu pada pemilihan untuk menentukan wakil-wakil di parlimen negara dan dun negeri.Pastikan tiada lembu dan bau-baunya didalam dewan itu kerana boleh menganggu ahli-ahli dewan negara yang lain.


sekian cerita lembu aku pada angka 24

0 comments: