muqadimah

bismillah


Manusia ini mmg sifatnya berbuat silap dan alpa. sebab itu tuhan maha pemurah dan luas kasih sayang menurunkan pesuruhnya untuk sentiasa memperingati kita. Dosa dan manusia kalau tidak keterlaluan boleh dikata seperti kereta dan kotoran. Sedang kereta berjalan sentiasa di dunia pasti akan tercalit kotoran, itu sudah pasti tak mungkin dapat di elak.Cumanya fungsi akal dan fikiran untuk sentiasa mencuci dan membuatkan ianya kelihatan bersih dan ceria. Cuma sesekali cuba sedaya upaya untuk meminimakan dosa yang di lakukan. Dosa ini kadangkala kita nampak dan kadangkala ia terlindung. Yang tampak cuba pastikan tidak berulang, yang terlidung pohonlah sentiada doa dari yang maha kuasa.

Aku ini juga bukan manusia hebat dan gagah. punya dosa dan juga pahala. Cuma tak pasti yang mana dahului yang mana. Doa agar timbangan baik melebihi nista. Insyallah tuhan itu maha pengampun sifatnya takkan sesekali menzalimi hambanya walau bergunung dosa di cipta, melebihi lautan dunia rahmat dan ampunanya.

aku yakin setiap dari kita pasti punya waktu-waktu seperti kata budak sekarang "zaman malaikat". mahu tahu zaman malaikat aku bila? ok..kita cerita dalam bab seterusnya nanti. ini sekadar muqadimah pembuka bicara


p/s: facebook seringkali mencabar nafsu dan akal waras manusia. berhati teman jangan terperangkap

0 comments: