kenyit sket~

bismillah...

Moga terus dilimpahi naungan rahmat tuhan doaku ikhlas moga terus sampai ke'atas' dan diberkati mintaku...

sahabat2 yg ku hormati,
kekadang seperti terpalit satu jenis perasaan terhadap kita bilamana satu kegagalan kita miliki,tidak kisah la kegagalan yang serupa manapun.Yang lebih mengamit keadaanya bilamana jenis kagagalan ini lebih berupa pelajaran.Telah bnyak ku perlihatkan jenis2 manusia serupa ini dikampusku..Memang telah menjadi satu resam bilamana kegagalan yg dimiliki akan diimpit bersama satu perasan merudum yg menjatuhkan motivasi kita..Ini sudah asam garam dalam kisah kehidupan..
tapi bagi aku yg bersama duduk dikalangan mereka ini merasakan kegaglan ini bukanlah merupakan satu titik kejatuhan bagi mereka2 ini..bahkan sebenarnya kegagalan adalah merupakan satu aset yg amat berharga bagi mereka2 yg ingin mengapai sebuah kejayaan.Cuma yg membezakan adalah bilamana kegagalan yg hadir itu semacam mana harus terus dihindarkan dari terus bersama.Aku juga pernah mengalaminya,bahkan lebih teruk..seingatku,semenjak dizaman persekolahan(sek rendah),aku tidak pernah dapat menghuni sebuah kelas yg diberi gelaran 'A' atau 'pertama'....[x caya tnya bebudak aku]
tapi tika itu aku mmg x pernah tahu apekah itu kegagalan,bg aku setiap kegagalan yang muncul ketika itu lebih merupakan satu perkara biasa yg aku miliki...Aku miliki dan seakan terus ingin menyimpanya..
Tapi bilamana kita 'Sedar' apa yg sebenarnya perlu dilalui dalam hidup ini,tika itu satu titik perubahan perlu dilaksanakan..Ingatlah,tidak sia2 Allah menjadikan makhluk ciptaanya lebih2 lagi jika hanya untuk mencapai 'mahkota' kegagalan!!
Dan seperkara yg perlu anda ketahui,bukanlah kegagalan dalam pelajaran itu adalah sebab menjadikan anda gagal dalam segenap kehidupan..Cuba anda lihat,kebnyakkan kejayaan yg ditempa oleh2 org2 hebat kini adalah berhasil dari sebuah kegagalan.Cuma mebezakan antara yg gagal dan berjaya itu adalah pembelajaran hasil dari sebuah kegagalan dan kesilapan.....

ibu-ibu,bapa-bapa sekalian...

aku juga seperti terkesima bilamana ade segelintir yg mahir dan pikir cukup bijak dalam pembelajaranya itu memperlekeh dan memperkecil2 kan mereka2 yg gagal ini..Ini kerana tiada sesiapa pon yg mampu utk melihat masa depan yg cerah bakal menjalang sekalipon anda telah mengengam sebuah ijazah,tapi jgn tersilap mentafsir..bukan aku menafikan kepentigan segulung ijazah itu,tapi aku hnya mengigatkan,anda yg berjaya ini tidak dapat utk mengatakan kejayaan dihadapan anda lebih agung dan terulung dari mereka2 yg gagal pada hari ini...bukankah lebih berharga jika kejayaan itu terus dikongsi bersama dgn membawa bersama nikmat ini keatas mereka2 yg gagal ini..
Buat yg gagal,harus terus menerus berana menempa kegagalan ini,dan tidak perlu menjadikanya sabagai satu batu penghalang besar dlm kehidupan,bnyak perkara lagi yg perlu kita lalui dan alami...Dan bnyak perkara lagi yg masih belum kita dalami,kemungkinan dalam terus menerus kite mencuba disitu tersedia sebuah kejayaan!!...



tiada kejayaan tanpa didahului kegagalan

2 comments:

Anonymous said...

keep it up for ur amazing writting.duhh.. kinda intresting i guess.pape pon, kejayaan segulung ijazah amat ptg bagiku untuk memimpin bangsaku yg tros longlai.ianya ibarat lesen kereta.x de lesen, camne nk bw bmw.hahaa.. x kesah ade 8 bijik BM kat umah pon, tp kalo x de lesen, x ley gak.. itulah perumpamaanye.slamat berjaya sayang.dari kakanda kay yg menyintaimu.hahahhahaaa.. gile gay siall..

Mohd Fakhrurazi Mohd Yusuff said...

hahaha..banuk2...btul ke sayang aku??aku menolak cintamu!!