~longlai...

Salam sejahtera,
hampir seminggu aku di tempat baru,semakin 'paham' aku dgn keadaan fizikal n 'mental' nya...semakin rancak juga aku menelaah subjek2 baru ini..(aiwahhh)..
benarlah,kehidupan tak semudah dijangka,bukankah syaitan itu telah berjanji pada tuhan segala makhluk bhawa tiada sesekali pon die akan membenarkan ciptaan yg bernama manusia itu terlepas dari dosa..makhluk2 api ini akan sentiasa menjadi 'sahabat' dalam kekejian dan 'musuh' dalam kemuliaan..akan longlai la kita bilamana kehidupan yg kita lalui ini hnya sekadar utk mengejar satu perkara yg tidak pasti..acapkali aku mendengar org berkata,hidup ini hnya sekali,enjoy dlu la..golongan2 ini adalah dikalangan org yg longlai tnpa memikirkan satu persolan penting bagi seorang yg diciptakan oleh pencipta iaitu,dimanakah kehidupan kita sebagai ciptaan ini akan berakhir??sudah pasti kepadanya kita akan kembali..namun hakikatnya keadaan kita sekarang langsung tidak menunjukkan yg kita akan kembali padanya,langsung tidak menunjukan yg kematian itu akan menjadi persinggahan kita dan langsung tidak menunjukkan yg di sana adanya neraka dan syurga..
nah bilamana semua ini tidak diakui dan disedari,maka kehidupan yg dilalui akan LONGLAI,lemah dan resah..mungkin fizikalnye kita melihat kaum2 jenis ini bergembira tapi pada hakikatnya mereka sedang mencari ke'hidupan' dan dgn cara sebegitulah mereka menjumpainya dan pastinye cara2 inilah yg mengembirakan dan me'loncat'kan penghuni neraka selamanya..iblis laknatullah...
inilah yg berlaku jikalao kehidupan kita LONGLAI..

LONGLAI...mengikut kamus dewan,mendefinisikanya adalah lemah-lembut,pergerakkan tubuh yg tidak bermaya,lemah...dan aku merasekan istilah ini tepat utk aku dan kowang..kite sebenarnya longlai..lemah..tidak bermaya dlm mengharungi hidup nie..longlai dalm pelajaran,longlai dalam pergaulan,longlai dalam kekeluargaan,longlai dalam pentadbiran,longlai dlm kebudayaan sendiri,dan yg lebih parah kita longlai dalam agama kita sendiri..inilah sebenarnya masalh yg kita hadapi pada dewasa ini..masalah yg sedang dilalui oleh semua kita..aku,kalian,mereka,pemimpin dan semua mereka yg bernama manusia..
apakah jawapan terbaek bagi semua kelonglaian ini??..satu jawapan yg tepat...kembali pada sunah ar-rasul dan arahan pencipta.....

wassalam


0 comments: