salam pertemuan..
dh nk dekat 3-4 ari x tulis blog,rumate aku asek kate,'ko nih asek menulis blog jerk tak boring ke??'..
hehe,sbb boring la aku tulis blog nie,lagipon aku menulis utk memuaskan hati..bg aku,dlm blog nie aku bebas menulis tnpa terikat atau terkokong..dan aku juga x kesah sape2 nk baca...bacalah..mmg salah satu tujuanya utk kowang membacenye..semoga ia dpt memberi mnfaat bg aku dan kowang..
ade gak yg ber'comment' panjang sgt tulisan nie..hehe,nk buat cmne ek..aku mmg minat menaip..kalo dah taip n tgh 'high' mmg aku x nk benti..

gembira??...sedih??hurm..terlalu sukar utk mengembirakan hati mereka yg dalam kesedihan..tapi bukanlah satu perkara yg sukar utk menyedihkan mereka yg sedang bergembira..
bagi sesetengah dari kita mendefinasikan kesedihan salah satu 'chapter' yg patut dielakkan dalam hidup ini...seolah2 ianya tidak perlu utk kita menghadapinya dan tidak perlu wujud dalam 'hayah' ini...kesedihan ini sebenarnya adalah satu ni'mat yg tuhan berikan pada hambanya yg bernama manusia..ianya juga merupakan satu ujian dan tidak sesekali ujian yg tuhan berikan ini akan me'lepasi' tahap ke'kuatan' hambanya..ingatlah teman2 ku,kehidupan ini adalah pegembaraan,kembara yg hakikatnya mencari kebenaran,mana mungkin dalam sesuatu pergembaraan seperti ini penuh dgn keselesaan!!??...jikalah kehidupan kita pada hari ini tidak diberikan ni'mat kesediahan ini,pastilah ramainye manusia di dunia ini penuh sifat kekjian seperti zalim,bongkak,riak dan sebagainya...ini kerana dari kesedihan ini la lahirnya sifat menghargai,dari kesedihan ini juga lahirla keinsafan dan dari kesediahan ini juga akan sentiasa melahirkan satu kekuatan baru ...

teman-teman dan musuh-musuh ku sekalian,
ketahuilah ,disaat kalian sedang dilanda kesedihan ini,ade sebilangan lagi antara kalian sedang dilanda lebih jauh kesedihanya..bersyukurla..kadang2 tuhan menguji kite hnya dgn cebisan ujian yg Allah berikan pada mereka..cubalah kalian lihat kesedihan yg terpancar pada mata2 penghuni PALESTINE,cubalah kalian lihat kesedihan yg dipertontonkan oleh pejuang-pejuang islam diserata tempat...kesedihan yg mereka alami jauh lebih sukar jika dibandingkan dgn kita..anehnya kesedihan mereka ini bukanla atas dasar remeh-temeh seperti kita di MALAYSIA hadhari ini..dasar kesedihan mereka adalah didorong oleh kelemahan agama mereka!! dan agama kita!!..ISLAM!!...
bnyak mana kesedihan yg kita tunjukkan atas kelemahan agama kita pada hari ini??!!..kesedihan kita hnya adalah apabila ditinggalkan awek,sedih bila balak lari,sedih x cukup duit,sedih buat awek nangis,sedih buat balak marah..sedih..sedih...sedih...sedih..dan sedih lagi..sedih yg x memberikan ape2..tapi yg hnya akan membuang masa dan tenaga atas kebodohan sendiri!!..
nilailah kembali kesedihan jenis ape yg sedang anda alami..

sedarla rakan2 sekalian..pengembaraan perlu diteruskan,terlalu bnyak 'pengacau'' buas dan liar dlm pengembaraan ini...cuma yg penting,atas tujuan dan matlamat ape kembara kita ini...?fikir-fikir la..


1 comments:

Anonymous said...

betul ape yg ko cakap tue..aku setuju...